Zbyt niska temperatura w biurze. Czy można odmówić wykonywania pracy?

0
32
fot. materiały prasowe

Niskie temperatury to prawdziwa frajda dla amatorów sportów zimowych czy fanów morsowania. Spacery w zimowej aurze również mogą przynosić wiele przyjemności, zwłaszcza jeśli zadbamy o ciepłą odzież. Co jednak zrobić w sytuacji, gdy arktyczne temperatury witają nas w miejscu pracy? Czy pracownik ma prawo odmówić wykonywania obowiązków tylko dlatego, że jest mu zimno?

Temperatura w biurze – co mówią przepisy?

W kwestii dopuszczalnych temperatur w miejscu pracy, przepisy prawa nie są zbyt szczegółowe. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dn. 26. września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy mówi po prostu, że temperatura w miejscu pracy musi odpowiadać specyfice wykonywanych zadań. Graniczną temperaturą podaną w dokumencie jest 14°C – chyba że zachodzące procesy technologiczne wymuszają inne warunki.

Jeśli chodzi o pracę w biurze, rozporządzenie jest jednak konkretne. W tym przypadku temperatura nie może spaść poniżej 18°C. Jeżeli taka sytuacja nastąpi, pracownik powinien w pierwszej kolejności zgłosić ten fakt przełożonemu. Jeśli nie poczyni on odpowiednich starań i temperatura nie wzrośnie, pracownik ma prawo odmówić wykonywania obowiązków, a nawet opuścić stanowisko pracy. Jeżeli pracodawca będzie próbował form szantażu (straszył naganą, karą pieniężną czy zwolnieniem dyscyplinarnym), pracownik powinien zgłosić ten fakt do PIP.

Kiedy pracodawca może wymagać pracy w niskich temperaturach?

Wiele stanowisk pracy wymaga jednak temperatur znacznie niższych niż 14°C. W chłodniach i mroźniach panują temperatury niewiele wyższe od zera, a nawet ujemne. Różnych warunków można spodziewać się również podczas pracy na zewnątrz (np. w trakcie jarmarku bożonarodzeniowego). Co przepisy prawa mówią w tej sytuacji?

Pracodawca ma prawo wymagać wykonywania obowiązków również w skrajnie niskich temperaturach, jeśli specyfika miejsca pracy (np. ze względu na warunki technologiczne procesu) wymaga takich właśnie warunków. Nie oznacza to jednak, że za każdym razem, gdy temperatura spada, pracodawca może zasłaniać się wymienionym przepisem – nieuzasadnione wymaganie od pracownika wykonywania obowiązków w niesprzyjających temperaturach jest zagrożone karą dla pracodawcy w wysokości nawet do 30 tys. zł.

Niekomfortowe warunki pracy? Znajdź lepszą ofertę!

Jeśli warunki twojej pracy są dla ciebie niekomfortowe ze względu na temperaturę (albo z dowolnego innego powodu), być może nadszedł czas na zmiany. Wejdź na GoWork.pl i poszukaj nowego, ciekawszego stanowiska.

Obawiasz się, że wszystko wygląda pięknie tylko w ogłoszeniu, a sama praca znów okaże się nieprzyjemna? Przeczytaj opinie pracowników o danym pracodawcy i sprawdź, czy zapewnia on odpowiednie warunki. Możesz również zadać pytanie bezpośrednio i dowiedzieć się m.in. o temperatury panujące w biurze latem i zimą, o obecność ogrzewania czy klimatyzacji.

Kodeks pracowniczy a temperatura w pracy – jakie są prawa pracownika?

Zanim znajdziesz lepsze stanowisko, pamiętaj jednak o swoich prawach. W pomieszczeniach, gdzie temperatura spada do -10°C, możesz pracować maksymalnie przez 2 godziny. Poniżej tej temperatury czas pracy zmniejsza się o połowę, a w pomieszczeniach, gdzie panuje -30°C dozwolona jest praca przez maksymalnie pół godziny. Wykonywanie pracy w temperaturze poniżej -30°C jest uzasadnione wyłącznie sytuacją kryzysową – np. niezbędną naprawą czy klęską żywiołową.

W każdej z wymienionych sytuacji pracodawca ma obowiązek zaopatrzenia pracownika w odpowiednie ubranie ochronne, adekwatne do temperatury.

 

PODZIEL SIĘ

Skomentuj

Please enter your comment!
Please enter your name here