Domena a pozycja w wyszukiwarkach – czy to ma znaczenie?

0
97
fot. materiały prasowe

Decyzja o założeniu własnej strony czy bloga w sieci to dla wielu przedsiębiorców milowy krok w kierunku pozyskaniu nowych klientów i osób zainteresowanych ofertą firmy. Jednak, by dotrzeć do jak największej liczby osób, niezbędna jest wysoka pozycja w wyszukiwarce. Wiele czynników ma na nią wpływ – m.in. optymalizacja SEO, zabiegi mające na celu pozycjonowanie, ale także nieco pomijany aspekt, jakim jest nazwa domeny. Dlaczego ma ona znaczenie? Czy faktycznie wpływa na pozycję w popularnych wyszukiwarkach?

Dlaczego domena jest ważna?

Choć większość osób zajmujących się marketingiem i pozycjonowaniem stron internetowych skupia się głównie na treści i zgodności strony ze standardami, to dość rzadko słyszy się o znaczeniu dobrze dobranej nazwy domeny. Wydaje się to czymś naturalnym i zasadniczo łatwym w wyborze, ale wbrew pozorom dobrać odpowiednie rozwiązanie wcale nie jest tak łatwo.

Decyzja, którą podejmiesz już na początku swojej przygody ze stroną internetową czy sklepem, ma dalekosiężne skutki. Dzieje się tak z kilku powodów – po pierwsze, późniejsza zmiana nie sjen już taka prosta. Niektórzy klienci z pewnością znają dotychczasową nazwę i zmiana może być dla nich kłopotliwa, ponadto przeparkowania hostingu i związanie go z nową domeną również wymaga pracy, a nierzadko również potrzebna będzie zmiana znajdujących się na stronie treści.

Nazwa domeny ma również wpływ na rozpoznawalność Twojej strony i na to do jak wielu klientów dotrze. Odbije się to m.in. na pozycji w wyszukiwarce – jeśli słowa kluczowe i tematyka będą odległe od samej domeny to trudno oczekiwać na wysoką pozycję i dużą liczbę odwiedzających.

Jak więc dobrać domenę?

Być może masz wiele pomysłów na nazwanie swojej strony. Niektórzy decydują się na długie nazwy, dokładnie opisujące profil działalności przedsiębiorstwa. Na pierwszy rzut oka wydawałoby się to rozwiązanie idealne – pomaga klientom zorientować się co do świadczonych usług i poprawia pozycjonowanie w wyszukiwarkach, poprzez zawieranie kilku słów kluczowych. Już od prawie dekady algorytmy Google są wyczulone na tego rodzaju praktyki i nie oceniają zbyt wysoko stron, których domeny zawierają kilka słów kluczowych, zwłaszcza gdy pozostałe aspekty związane z pozycjonowaniem nie wyglądają tak dobrze. Czasem wręcz są one traktowane jako spam i trafiają na najodleglejsze miejsca w wynikach wyszukiwania.

Na wartość Twojej domeny w oczach Google istotny wpływ mają takie czynniki, jak jej wiek (dlatego tak ważne jest dobre wybranie nazwy podczas rozpoczynania działalności w sieci i w miarę możliwości unikanie zmian), a także tzw. autorytet – czyli liczba odnośników do niej prowadzących oraz zasięgi organiczne, osiągane dzięki innym kanałom marketingowym.

Bardzo dobrym pomysłem jest wykorzystanie domeny zawierającej w sobie nazwę firmy (o ile jest ona znana klientom i ma już pewną popularność) lub odwołującej się do głównego profilu działalności. Nie powinna być przy tym zbyt rozległa i kilkuczłonowa – kompaktowe, krótkie nazwy są najłatwiejsze do zapamiętania i pozwalają na uzyskanie wyższej oceny przez wyszukiwarki. Odwoływanie się do nazwy firmy i zachowywanie przez lata, a nawet dekady tej samej nazwy pozwala na wyrobienie sobie renomy i zbudowanie rozpoznawalnej w sieci marki – również wśród wyszukiwarek.

Jakie rozszerzenie wybrać?

Niedawno przeżywaliśmy swoisty bum na domeny europejskie i wiele polskich firm decydowało się na podkreślanie w ten sposób swojej nowoczesności i otwartości na inne rynki. I choć domena nie ma wpływu na pozycję w wyszukiwarce, to nietrudno dostrzec, że domeny internetowe mogą przekazywać w ten sposób pewne wartości i skłaniać klientów do odwiedzin. Najchętniej wykorzystywanym w naszym kraju rozszerzeniem jest .pl i to właśnie ono wskazuje na profesjonalizm i pozycję rynkową. Zwykle, gdy jest ona zajęta, to podmioty decydują się na wykorzystywanie innych rozszerzeń – .org, .com czy .eu. Dlatego o ile tylko masz taką możliwość, najlepiej będzie, jeśli Twoją domenę zakończysz standardowym, narodowym rozszerzeniem.

PODZIEL SIĘ

Skomentuj

Please enter your comment!
Please enter your name here