Współczesne polskie marki samochodów? Będziesz zaskoczony!

0
219
fot. materiały prasowe

Polska nigdy nie zalicza się do motoryzacyjnych potęg, szczególnie w kategorii samochodów osobowych. Wraz z wyprodukowaniem ostatniego egzemplarza Poloneza (który i tak był zaledwie rozwinięciem licencyjnego Fiata 125p) w 2002 roku praktycznie zakończyła się historia rodzimych marek motoryzacyjnych. Czy współcześnie produkuje się w naszym kraju samochody, które rzeczywiście można nazwać polskimi?

Auta produkowane w Polsce

W dwudziestoleciu międzywojennym raczkująca wówczas rodzima motoryzacja mogła pochwalić się Polskimi Fiatami produkowanymi oczywiście na włoskiej licencji. W czasach PRL warszawska FSO i bielska FSM również motoryzowały kraj przede wszystkim na bazie licencji – między innymi radzieckiej Pobiedy, a później włoskich Fiatów 125p oraz 126p, czyli popularnego „Malucha”. Pojawienie się na rynku Poloneza w 1978 także nie było wielkim przełomem, ponieważ mimo nowoczesnego i atrakcyjnego wyglądu, auto stanowiło rozwinięcie „Dużego Fiata”, którego korzenie tak naprawdę sięgały końcówki lat 50.

Jedynym w pełni polskim samochodem była w rzeczywistości Syrena – niezbyt imponujące i posiadające wiele niedoskonałości małe autko, doskonale odzwierciedlające czas ogromnych niedoborów w gospodarce socjalistycznej. Drobną innowację stanowiło nadwozie wykonane z laminatu, montowane w późniejszych modelach. Ciekawe prototypy z czasów PRL, takie jak Syrena Sport, Ogar, Beskid czy Wars nie miały szans na produkcję ze względu na nieprzychylność ówczesnych władz, ale przede wszystkim brak rozbudowanego zaplecza badawczo-rozwojowego.

Po zmianie ustroju dość szybko zakończyła się produkcja Fiata 125p, a dekadę później to samo spotkało bardzo mocno trące już myszką Polonezy i „Maluchy”. Do 2018 roku trwała produkcja kilka razy reaktywowanego Honkera – auta terenowego opracowanego tak naprawdę na bazie rolniczego i przestarzałego Tarpana. Jednym z głównych odbiorców pozostawało wojsko. Samochody montowane dziś w nielicznych polskich fabrykach to wyłącznie auta zagraniczne.

Leopard 6 Litre Roadster

Przez niecałą dekadę niewielki wyjątek w tym smutnym krajobrazie stanowił Leopard 6 Litre Roadster. Ten luksusowy krążownik szos zaprojektowany przez Zbysława Szwaja, wyposażony w 8-cylindrowy silnik o pojemności 6 l i mocy 405 KM  był produkowany ręcznie w liczbie około 20 egzemplarzy rocznie. Sportowe auto stanowiące gratkę dla zamożnych kolekcjonerów zostało zaprezentowane w 2005 roku, a ostatni egzemplarz opuścił mielecką manufakturę w roku 2014. Tylko delikatnie naciągając rzeczywistość można go więc uznać za markę współczesną.

Izera – polski samochód elektryczny

Co dalej? Być może już wkrótce Polacy będą mogli pochwalić się własną marką nowoczesnych samochodów osobowych. W dłuższej perspektywie przyszłość należy do aut elektrycznych, a to stwarza szansę, by znaleźć swój kawałek tortu na konkurencyjnym rynku. Przedsiębiorstwo ElectroMobility Poland stoi za polskim samochodem elektrycznym Izera. Powstały już jeżdżące prototypy auta, a niebawem w Jaworznie rozpocznie się budowa fabryki.

Obecnie trwają ostatnie negocjacje z dostawcami płyt podłogowych do tego pojazdu. Docelowo Izera będzie posiadała dwa warianty pojemności baterii zapewniające zasięg ponad 400 km na jednym ładowaniu. Samochód ma rozpędzać się do 100 km/h w 8 sekund. Pierwotnie produkcja, której plany sięgają około 150 tys. aut rocznie miała rozpocząć się już w 2024 roku, jednak przesunięcie prac budowlanych związanych z fabryką kosztującą blisko 5 mld zł spowoduje opóźnienie produkcji. Należy trzymać kciuki, aby nie doszło do kolejnych kłopotów ze startem projektu!

Szukasz części do samochodu? Odwiedź sklep internetowy Aparts, w którym znajdziesz wszystkie niezbędne podzespoły i części. Citroen, Toyota, Skoda i inne wiodące marki są mocno reprezentowane w ofercie, a za kilka lat z pewnością pojawi się tam również polska Izera!

PODZIEL SIĘ

Skomentuj

Please enter your comment!
Please enter your name here