Weekend z Niepodległą w Filharmonii Zielonogórskiej

0
120
Music photo created by wirestock - www.freepik.com

Filharmonia Zielonogórska zaprasza na Weekend z Niepodległą. Zobaczcie, co w programie!

fot. materiały prasowe

10.11.2023

Carter Johnson – fortepian
prowadzenie: Agnieszka Trzeciakiewicz, Paweł Sztompke

Tadeusz Baird
Sonatina
Karol Szymanowski
20 Mazurków op. 50 (nr 3; nr 14)
9 Preludiów op. 1 (nr 1; nr 5; nr 6)
Nauzykaa z cyklu Metopy op. 29 nr 3

Fryderyk Chopin
Ballada As-dur op. 47

Stanisław Moniuszko
Trzy walce

Robert Schumann
Fantazja C-dur op. 17

Trzecią edycję „Weekendu z Niepodległą” rozpocznie recital fortepianowy Cartera Johnsona – jednego z najciekawszych pianistów swojego pokolenia. Pochodzący z Kanady muzyk jest zwycięzcą II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. S. Moniuszki w Rzeszowie (2021). Tam też zdobył także nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu patrona konkursu. Kojarzony przede wszystkim z muzyką wokalną „ojciec polskiej opery narodowej” napisał także kilka kompozycji fortepianowych. Są one nie tylko muzyczną ciekawostką, ale także miniaturami, po które coraz chętniej sięgają pianiści. I to właśnie Trzy walce Moniuszki znajdą się m.in. w programie koncertu, który zainauguruje tegoroczny „Weekend z Niepodległą”. Pierwszą część piątkowego koncertu wypełni w całości muzyka polska. Wybrzmi Sonatina patrona zielonogórskiej Filharmonii, a także utwory Szymanowskiego i Chopina. W programie drugiej części młody pianista zdecydował się umieścić Fantazję C-dur op. 17 Schumana. Rozległa w swych rozmiarach kompozycja, de facto jest 3-częsciową sonatą. Kompozytor tym utworem składa hołd wielbionemu przez siebie Beethovenowi. Świadczy o tym nie tylko fakt, iż Schumann pieniądze ze sprzedaży nut pierwszego wydania Fantazji przeznaczył na ufundowanie pomnika Mistrza w Bonn. Dowodzi tego także temat pierwszej części, który oparty jest na motywie jednej z pieśni Beethovena.

Carter Johnson
Pianista jest jednym z najbardziej utalentowanych kanadyjskich pianistów młodego pokolenia. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku pięciu lat pod kierunkiem Shelley Roberts, u której uczył się przez kolejne 12 lat. Edukację kontynuował na University of British Columbia w Vancouver, w klasie Michelle Mares oraz Marka Andersona. Studia pianistyczne oraz z pedagogiki fortepianowej ukończył z wyróżnieniem, otrzymał także kanadyjski złoty medal za wybitne osiągnięcia w nauce. Pianista ukończył także studia w Juilliard School w Nowym Jork (pod kierunkiem Mattiego Raekallia i Josepha Kalichsteina), a obecnie kontynuuje naukę w Yale School of Music w New Haven. Jest także absolwentem studiów aktorskich w Trinity College w Londynie.
W 2018 roku został laureatem dwóch z najważniejszych kanadyjskich konkursów muzycznych – zdobył Grand Prix w OSM Manulife Competition w Montrealu oraz I miejsce i nagrodę za najlepsze wykonanie utworu wirtuozowskiego w Canadian Music Competition Stepping Stone w Quebecu. Otrzymał także pierwszą nagrodę na XXXVI Valsesia Musica International Competition w Varallo we Włoszech  (2020).
W 2021 roku wygrał II Międzynarodowy Konkurs Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie, w kategorii pianistów. Otrzymał też nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu Stanisława Moniuszki.
Młody artysta koncertował z towarzyszeniem takich orkiestr jak Orchestre symphonique de Montréal, Orchestre Métropolitain, Orchestra of the Americas, Victoria Symphony i Orchestra of Northern New York. Jego występy transmitowane były przez medici.tv oraz Radio-Canada.

 

11.11.2023

Joanna Zawartko – sopran
Adrian Domarecki – tenor
Szymon Mechliński – baryton
Orkiestra Symfoniczna FZ
Rafał Kłoczko – dyrygent
prowadzenie: Agnieszka Trzeciakiewicz, Paweł Sztompke

„Odzyskana Niepodległa” to tytuł wyjątkowego koncertu, który odbędzie się 11 listopada, w dniu 105. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Koncertem tym pragniemy nie tylko uczcić ten ważny dla naszej tożsamości dzień, ale i zaprezentować fragmenty kompozycji zupełnie nieznanych, dzieł przez nas dopiero co odzyskiwanych. Odzyskiwanych z niepamięci.. i przywracanych do życia.

Odszukiwaniem i przywracaniem do repertuaru oper zapomnianych specjalizuje się Szymon Mechliński – baryton, triumfator podczas ostatniego Konkursu Wokalnego im. Moniuszki w Warszawie, który z powodzeniem występuję nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Od lat wyciąga z archiwów i bibliotek partytury kompozytorów, o których mało kto jeszcze pamięta, i których dzieł nie można współcześnie usłyszeć. Tym większą gradkom (nie tylko dla melomanów) będzie możliwość usłyszenia fragmentów z oper, z których kilka zabrzmi po raz pierwszy. Jesteśmy przekonani, ze ta niesłusznie zapomniana muzyka będzie dla Państwa muzyczną ucztą i pozwoli na radosne świętowanie 11 listopada.


Joanna Zawartko
Ukończyła Akademię Muzyczną we Wrocławiu w klasie śpiewu solowego prof. Agaty Młynarskiej-Klonowskiej.
Zadebiutowała w 2013 roku partią tytułową w Rusałce Dvořáka podczas koncertowego wykonania tej opery w Filharmonii Dolnośląskiej. Rok później rolą Desdemony w Otellu Verdiego rozpoczęła współpracę z Operą Wrocławską. W repertuarze ma również partie Tatiany w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego, Mimì w Cyganerii Pucciniego, tytułowe w Halce Moniuszki oraz Hagith Szymanowskiego, Micaëli w Carmen Bizeta, Zemfiry w Aleko Rachmaninowa, Amelii w Simonie Boccanegrze Verdiego, Ortlindy w Walkirii Wagnera i Roksany w Królu Rogerze Szymanowskiego.
Jest laureatką międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów, m.in.: IX Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (2016, III miejsce i nagroda specjalna), 49. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Antonína Dvořáka w Karlovych Varach (2014, III miejsce i nagroda specjalna), VI Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Haliny Halskiej-Fijałkowskiej we Wrocławiu (2013, Grand Prix i nagroda specjalna), II Konkursu Wokalnego im. Jana, Edwarda i Józefiny Reszków w Częstochowie (2011, II miejsce oraz trzy nagrody specjalne), X Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w Dusznikach-Zdroju (2010, I miejsce).
Artystkę można usłyszeć m.in. w Oper Graz, Badisches Staatstheater Karlsruhe, Tiroler Landestheater Innsbruck, Landestheater Linz, Operze Wrocławskiej, Teatrze Wielkim w Łodzi, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, filharmoniach: Dolnośląskiej, Kaliskiej, Koszalińskiej, Lubelskiej, Narodowej, Pomorskiej, Poznańskiej, Sudeckiej, Śląskiej oraz Koszyckiej, a także w Narodowym Forum Muzyki.
Joanna Zawartko współpracowała z takimi dyrygentami jak m.in.: Bassem Akiki, Adam Banaszak, Jakub Chrenowicz, Marzena Diakun, Seokwon Hong, Jacek Kaspszyk, Roland Kluttig, Tadeusz Kozłowski, Ewa Michnik, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Marek Pijarowski, Markus Poschner, Wojciech Rodek, Zygmunt Rychert, Jerzy Salwarowski, Robertas Šervenikas, Ruben Silva, Daniele Squeo, Piotr Sułkowski, Jan Ślęk, Johannes Willig, Tadeusz Wojciechowski.
Jest laureatką nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2018 w kategorii Odkrycie roku.

Adrian Domarecki
studiował w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie prof. Katarzyny Oleś-Blachy. Swoje umiejętności kształcił także u takich mistrzów jak m. in. Ryszard Karczykowski, Zdzisław Madej, Mariusz Kwiecień, Urszula Kryger, Izabela Kłosińska, Olga Pasiecznik, Topi Lehtipuu, Marcel Boone i Ewa Podleś.
Zadebiutował partią Cassia w „Otellu” Giuseppe Verdiego w Operze Krakowskiej. Na tej scenie śpiewał też m. in. Ferranda w „Così fan tutte” Wolfganga Amadeusza Mozarta, Merkurego w „Orfeuszu w piekle” Jacquesa Offenbacha; Mozarta w „Mozarcie i Salierim” Mikołaja Rimskiego-Korsakowa i Panga w „Turandot” Giacomo Pucciniego. Jako Ferrando w „Così fan tutte” w inscenizacji André Hellera-Lopesa wystąpił po raz pierwszy w 2021 roku Operze Wrocławskiej.
W tym sezonie w Magdeburgu artysta bierze udział w kilku produkcjach, wystąpił jako Pluton w „Orfeuszu w piekle” oraz Pang w „Turandot”

Szymon Mechliński
Uzyskał dyplom licencjata i magistra z wyróżnieniem na Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Jerzego Mechlińskiego, prof. Iwony Kowalkowskiej i Gabrieli Klimy-Kściuczyk. Artysta doskonali swoje umiejętności pod kierunkiem Giorgia Zancanari.
Ponadto współpracował z Operą Śląską, Filharmonią Śląską, Muzeum Narodowym w Warszawie (Pałac Królikarnia) oraz Muzeum Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu, gdzie regularnie daje recitale i gdzie można go było usłyszeć w partii Fiorella w Cyruliku sewilskim Rossiniego, Zegara w Dziecku i czarach Ravela, Niewolnika nr 3 w Czarodziejskim flecie, Księcia w Weselu Figara Mozarta, partii barytonu w Stabat Mater Szymanowskiego i Marcella w Cyganerii Pucciniego.
Wykonał także partie Dra Malatesty w Don Pasquale Donizettiego i Luigiego w Il Bravo Mercadante na festiwalu operowym w Wexford, Foka w Czarodziejce Czajkowskiego w Lionie i Eugeniusza Oniegina w operze tego kompozytora w Theater Dortmund oraz Opera de Toulon, Księcia Yamadori w Madame Butterfly Pucciniego na festiwalu w Glyndebourne, Fritza w Umarłym mieście Korngolda z zespołem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej (występy gościnne), Raimbauda w Hrabim Ory Rossiniego na festiwalu operowym w Dorset oraz Marcella w Cyganerii w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.
W ostatnim czasie artysta wystąpił także ponownie na Festiwalu Operowym w Wexford (Zasłonięty prorok Stanforda), a także w Operze Liońskiej (Strahlbusch w nowej inscenizacji Irrelohe Schrekera), Nationaltheater w Mannheim (Fillipe Maria Visconti w Beatrice di Tenda Belliniego), Filharmonii Narodowej w Warszawie (Ryx w Casanovie Różyckiego), Teatrze Wielkim w Poznaniu (Lescaut w Manon Lescaut Pucciniego) oraz Operze Wrocławskiej (Dandini w Kopciuszku Rossiniego).
W ubiegłych sezonach zadebiutował w Teatro de la Maestranza w Sewilli (Guglielmo w Così fan tutte Mozarta) oraz Fińskiej Operze Narodowej (Silvio w Pajacach Leoncavallo).
W sezonie 2021/22 artysta wystąpił ponownie na deskach Fińskiej Opery Narodowej (Silvio w Pajacach), Opery Liońskiej (Strahlbusch w Irrelohe), Opery Wrocławskiej (Ottokar w Wolnym strzelcu Webera i Lescaut w Manon, Marcello w Cyganerii), Teatru Wielkiego – Operze Narodowej (Escamillo w Carmen Bizeta;  Gasztold w prapremierze nowo odkrytej opery Henryka Jareckiego Barbara Radziwiłłówna).

 

12.11.2023

 

Łukasz Długosz – flet
Roman Perucki – pozytyw
Hanna Dys – pozytyw
Orkiestra Symfoniczna FZ|
Rafał Kłoczko – dyrygent

Tadeusz Baird
Colas Breugnon

Dariusz Przybylski
Concerto Festivo

Mieczysław Karłowicz
Serenada na orkiestrę smyczkową op. 2

Tegoroczną, 3. odsłonę „Weekendu z Niepodległa”, zakończy koncert zatytułowany „Concerto Festivo”. Tytuł wydarzenia nawiązuje do dzieła współczesnego kompozytora Dariusza Przybylskiego, które znalazło się w programie koncertu. Concerto Festivo to dzieło wyjątkowe. Pełne wirtuozerii partie napisane dla dwóch organistów muzycy wykonują na… jednym instrumencie.

Niedzielny wieczór rozpocznie Colas Breugnon – arcydzieło, muzyczna wizytówka Patrona Filharmonii w Zielonej Górze. Genezę bairdowskiego dzieła można szukać w muzyce do jednego ze słuchowisk radiowych, w którym stworzył ilustracje do powieści Romana Rollanda o tym samym tytule. Powstałą później kompozycja, określana mianem „Suity w dawnym stylu”, cechuje pozorna prostota. Kompozytor prezentuje tu niebywały talent jako mistrz stylizacji. Partię solową wykona flecista Łukasz Długosz – artysta, którego przedstawiać nie trzeba. W programie koncertu znajdzie się także Serenada Karłowicza, utwór od lat cieszący się wielka popularnością wśród orkiestr smyczkowych, tak polskich, jak i zagranicznych.

Łukasz Długosz
Artysta uznany przez międzynarodowych krytyków za jednego z najwybitniejszych flecistów. Jest również najliczniej uhonorowanym w historii polskim flecistą. Luxemburskie PIZZICATO za płytę „Flute Stories” okrzyknęło Długosza jednym z najwybitniejszych flecistów na świecie.
Artysta nagrał 56 albumów płytowych zawierających w przeważającej części muzykę polską które zostały bardzo wysoko ocenione przez krytykę polską i europejską i za które otrzymał wiele prestiżowych międzynarodowych nagród fonograficznych, w tym nagrodę International Classical Music Award (ICMA), Pizzicato Supersonic Award oraz Fryderyki.
Absolwent studiów solistycznych w Hochschule für Musik und Theater w Monachium oraz studiów mistrzowskich w Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse w Paryżu oraz w Yale University w New Haven. Jest zwycięzcą kilkunastu konkursów międzynarodowych w tym tak prestiżowych jak w Paryżu, Odense, Monachium oraz Viggiano. Koncertuje jako solista i kameralista w kraju i za granicą. Współpracuje z wieloma renomowanymi orkiestrami. Jako solista występował m.in.: w Carnegie Hall, w Musikverein Goldener Saal oraz Konzerthauswe Wiedniu, Konzerthaus w Berlinie, Gasteig Carl Orff Saal oraz Herkulessaal w Monachium, Poly Theatre w Pekinie, Xinghai Concert Hall w Guangzhou, Shanghai Concert Hall, Opera House w Katarze, Shin Kobe OrientalHall w Kobe, Sala koncertowa im.Piotra Czajkowskiego w Moskwie. Grał pod batutą takich gwiazd jak Zubin Mehta, James Levine, Mariss Jansons, Walerij Giergijew, Jesús López Cobos, Jerzy Maksymiuk, Jan Krenz, Jerzy Semkow, Jacek Kaspszyk, Gabriel Chmura, Agnieszka Duczmal. Był wielokrotnie zapraszany do wykonania koncertu fletowego Krzysztofa Pendereckiego pod batutą kompozytora. Koncert wykonywał m.in w Nowym Yorku, Pekinie, Doha, Berlinie, Paryżu, Londynie, Rydze, Koblenz, Helsinkach.
W 2010 roku Łukasz Długosz miał swój debiut fonograficzny z London Symphony Orchestra z którą nagrał płytę z koncertem fletowym Michaela Colina. Artysta dokonał wielu nagrań archiwalnych, radiowych i telewizyjnych w kraju i za granicą. . Jego koncerty były wielokrotnie transmitowane przez najważniejsze rozgłośnie radiowe takie jak: BBC Radio 3, NDR, SWR, BR4, Deutschland Radio Kultur, Polskie Radio 2, Radio France, RMF Classic. Do tej pory powstało 174 utwory dedykowane jemu oraz żonie Agacie Kielar-Długosz. Większość powstałych dzieł są to dzieła symfoniczne, które po prawykonaniu nadal są promowane i uwieczniane fonograficznie. Zarząd Główny Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, przyznał artyście statuetkę Orfeusz 2016 za wybitne osiągnięcia artystyczne w dziedzinie wykonawstwa muzyki fletowej, w tym dzieł kompozytorów polskich. Prezydium Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich przyznało tegoroczną Nagrodę Honorową Związku Kompozytorów Polskich Artyście za szczególne zasługi dla promocji muzyki polskiej oraz poszerzanie repertuaru współczesnych kompozycji fletowych; za stymulowanie twórczości kompozytorskiej w tym zakresie oraz promocję nowej muzyki polskiej na świecie.
Za wybitną działalność kulturalną i promocję kultury polskiej Łukasz Długosz został odznaczony Orderem Odrodzenia Polski oraz medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. W 2019 roku otrzymał od Prezydenta RP tytuł Profesora sztuki.

Roman Perucki
Roman Perucki, dyrektor Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, jest absolwentem gdańskiej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki, w klasie organów prof. Leona Batora. Swoje umiejętności doskonalił uczestnicząc w mistrzowskich kursach organowych w kraju i za granicą.
Od 1997 roku jest profesorem macierzystej uczelni, a także I organistą katedry w Oliwie. Dzięki swej wiedzy i umiejętnościom powoływany jest w charakterze konsultanta do opiniowania projektów nowych instrumentów, remontów i restauracji historycznych organów w świątyniach na terenie całej Polski.
Artysta koncertuje w kraju i za granicą (od krajów europejskich, przez USA, Kanadę, Chiny Japonię, po Australię i Amerykę Południową). W swoim dorobku ma ponad 2500 recitali. Grał m.in. w katedrze Notre Dame w Paryżu, a także w katedrach w Gandawie, Lozannie (na nowych organach), Brukseli, Rydze. Prowadzi kursy mistrzowskie m.in. w Niemczech, Francji, Włoszech, Portugalii, Meksyku, Chorwacji oraz wykłady w uczelniach i szkołach muzycznych na terenie Polski.
Roman Perucki jest prezesem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Sacra, z którym organizuje m.in.: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Oliwie, cykl koncertów Bliżej Bacha oraz Międzynarodowy Konkurs Organowy im. Jana Pieterszoona Sweelincka w Gdańsku, którego jest dyrektorem oraz jurorem. Jurorem jest także w międzynarodowych konkursach organowych m.in. w Kaltern (Włochy), Opawie (Czechy), Paryżu.
Roman Perucki zapraszany jest na znane międzynarodowe festiwale. Jako solista i kameralista występował m.in. z Orkiestrą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Orkiestrą Polskiej Filharmonii Kameralnej, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus.
Artysta ma w dorobku wiele nagrań płytowych (ponad 40 albumów) oraz dla Polskiego Radia i Telewizji, NDR, telewizji brytyjskiej oraz słowackiej.

Hanna Dys
Organistka, adiunkt na Wydziale Instrumentalnym gdańskiej Akademii Muzycznej. Ukończyła studia w klasie organów prof. Romana Peruckiego w gdańskiej Akademii Muzycznej oraz Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu, w klasie organów prof. Wolfganga Zerera, gdzie otrzymała dyplom z wyróżnieniem. Stypendystka m.in. Brahms Stiftung, Stypendium dla Twórców Kultury oraz Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Laureatka i uczestniczka konkursów międzynarodowych. Odbyła liczne kursy mistrzowskie w wielu krajach europejskich m.in. u prof. J. Laukvika, prof. L. Ghielmi, prof. O. Latry, prof. D. Rotha, K. Bine Bryndorf. W 2009 roku uzyskała stopień doktora w zakresie sztuki muzycznej, a w 2016 roku stopień doktora habilitowanego. Prowadzi klasę organów w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej w Gdańsku. Jej uczniowie i studenci są laureatami konkursów organowych w kraju i za granicą.
Prowadzi ożywioną działalność koncertową, zarówno jako solistka jak i kameralistka, jest jurorem konkursów organowych. Występowała na festiwalach muzyki organowej w Polsce i niemal w całej Europie (m.in. Włochy, Finlandia, Rosja, Niemcy, Francja, Mołdawia, Hiszpania). W swojej działalności koncertowej propaguje polską muzykę organową, m.in. nagrała w ramach przewodu habilitacyjnego płytę monograficzną z dziełami Mieczysława Surzyńskiego. Ma na swoim koncie współpracę z wybitnymi dyrygentami i muzykami, m.in. Sir Nevilem Marrinerem, Kai Bumannem, Massimiliano Caldim, Friederem Berniusem, Łukaszem Borowiczem, Pawłem Skałubą, Iwoną Hossą. W swoim dorobku posiada nagrania solowe oraz kameralne. Dwukrotnie nominowana do nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców Kultury. Prezentuje organy Katedry Oliwskiej.

PODZIEL SIĘ

Skomentuj

Please enter your comment!
Please enter your name here