W ostatnim czasie coraz więcej firm przenosi się do sieci. W niektórych branżach konkurencja jest do tego stopnia duża, że nie wystarczy atrakcyjna cena lub wysoka jakość produktu, aby pozyskać klienta. Użytkownicy coraz częściej zwracają uwagę na wygląd, intuicyjność i szybkość ładowania serwisów. Aby zatrzymać użytkowników, warto zainteresować się UX. W tym artykule poniżej wyjaśniamy, co to jest UX i jakie ma znaczenie w codziennym przeglądaniu stron internetowych.
Co to jest UX i UI?
UX (User Experience) jest to szereg odczuć i wrażeń, jakim ulega osoba mająca styczność z produktem (najczęściej cyfrowym). Pojęciu User Experience często towarzyszy także termin UI, czyli User Interface, tj. interfejs użytkownika. Czyli wszystkie elementy strony www lub aplikacji, które pozwalają wejść w interakcje między użytkownikiem a systemem. Na rynkach anglojęzycznych połączenie UX i UI często jest określane jako „Product Design”, czyli projektowanie i dostosowywanie produktu cyfrowego do potrzeb użytkownika. Istotne w tym procesie są nie tylko funkcjonalności, ale również dostępność, łatwość i szybkość obsługi.
Według badań serwisu Forrester odpowiedni UI może podnieś o 200% współczynnik konwersji, natomiast odpowiedni UX nawet o 400%. Oczywiście w większości przypadków rezultaty nie będą, aż tak bardzo spektakularne. Niemniej warto mieć świadomość, jak ogromne możliwość ma UX i UI do generowania zysku na stronach.
Kim jest i jaką rolę pełni Product Desing?
Product Design zajmuje się projektowaniem nawigacji, procesów oraz poszczególnych elementów interfejsu, w taki sposób, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z danego serwisu. Posiada takie umiejętności, jak: zbieranie wymagań klienta, protypowanie lo-fi, przeprowadzanie warsztatów przy użyciu najpopularniejszych metodologii, projektowanie UX i UI, projectowanie wizualne, Motion Design czy przeprowadzanie badań użyteczności.
UX i UI – różnice
Terminy obejmujące UX i UI są często mylone. Oba zagadnienia wykorzystywane jednocześnie przynoszą najwięcej rezultatów. W kwestii umiejętności specjalistów specjalista UX powinien mieć mocno rozwiniętą empatię, ponieważ dzięki niej jest w stanie lepiej zrozumieć i wczuć się w rolę użytkowników. Ponadto dobrze widziana u specjalisty UX jest również: umiejętność analizy, wyciągania wniosków oraz łączenia poszczególnych informacji. Natomiast specjalista z zakresu UI powinien mieć wysokie poczucie estetyki, być kreatywnym oraz dobrze znać obecnie panujące trendy. Specjalista UX pracuje głównie z użytkownikami, zaś specjalista UI zajmuje się profesjonalnym programem i tworzeniem poszczególnych produktów. Co istotnie, specjalista UI tworzy dane produkty cyfrowe, zaś następnie specjalista UX sprawdza, jak reagują na te produkty użytkownicy.
Dlaczego UX i UI są ważne?
UX i UI mają bardzo duży wpływ na konwersję oraz zbieranie leadów. Badania dowodzą, że duża liczba użytkowników nie powróci na daną stronę jeśli UX nie spełnia ich oczekiwań. Jako internauci chętnie korzystamy ze stron, których architektura jest intuicyjna, szybko ładują się i są estetyczne. Świetnie również dopełniają się z działaniami SEO. Dzięki SEO użytkownik trafia na serwis z organicznych wyników wyszukiwania, zaś dzięki UX i UI użytkownik zostaje na stronie i w rezultacie realizuje konwersje.
Podstawowe błędy UX w procesie tworzenia stron internetowych
Najczęściej występujące błędy UX w procesie tworzenia stron internetowych to m.in.
Brak responsywności
W czasach kiedy większość użytkowników przegląda serwisy mobilnie bardzo ważne jest aby pamiętać by strona www była dobrze przystosowana do urządzeń mobilnych. Nie wystarczy tylko dopasować rozmiar witryny do mniejszego ekranu, ale również należy dostosować funkcjonalność i intuicyjność serwisu dla użytkowników mobilnych.
Zbyt skomplikowany formularz zakupu
Zbyt długi, wymagający wielu kliknięć formularz zakupu może zniechęcać użytkowników do zakupi. Jeżeli klient zdecyduje się już na Twój produkt lub usługę, nie należy utrudniać mu tego procesu. Co więcej- należy w jak najprostszy sposób przeprowadzić użytkownika przez wszystkie kroki zakupu.
Błędy w nawigacji
Podczas budowy dużych serwisów, warto mieć na uwadze, że niektóre kategorie mogą być ruchome np. mogą pojawić się nowe produkty lub kategorie. Warto zatem nie projektować „na sztywno” i być przygotowanym na dodawanie kolejnych pozycji bez negatywnych konsekwencji.
Podsumowanie
Stworzenie dobrej i przyjaznej dla użytkowników strony internetowej może okazać się dużym wyzwaniem. Pomocna w tworzeniu strony User Friendly może okazać się agencja UX. Witryna internetowa jest wizytówką firmy i dlatego warto zadbać o każdy detal.