W Ministerstwie Infrastruktury została podpisana umowa o udzielenie dofinansowania ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg dla zadania obwodnicowego pod nazwą „Budowa obwodnicy Nowej Soli – Etap III”. Inwestycja znajduje się w ciągu dróg wojewódzkich i jest administrowana przez Zarząd Województwa. Całkowita wartość tego zadania wyniesie 46,1 mln zł, a przyznana kwota dofinansowania z Funduszu to 23 mln zł.
Umowę podpisał sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury Rafał Weber w obecności posła na Sejm RP Marka Asta oraz wojewody lubuskiego Władysława Dajczaka.
„Dzięki dofinansowaniu z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg zwiększa się komfort życia i bezpieczeństwo w wielu regionach naszego kraju. Kierujemy do samorządów wsparcie na niespotykaną dotąd skalę, co pozwala na przebudowę, remonty i budowę tysięcy kilometrów dróg lokalnych. Teraz z pomocy rządu mogą skorzystać także samorządy budujące obwodnice w ciągu dróg wojewódzkich”
– powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Jak podkreślił wojewoda inwestycja jest kluczowa dla regionu i oczekiwana przez mieszkańców. 3 etap południowej obwodnicy Nowej Soli dopina tzw. ring obwodnic Nowej Soli i jest ważny dla terenów inwestycyjnych oraz wyprowadzenia ruchu z terenów zamieszkałych i rekreacyjnych.
Całkowita wartość tego zadania wyniesie 46,1 mln zł, a przyznana kwota dofinansowania z Funduszu to 23 mln zł.
Planowany termin oddania Zadania do użytkowania to III kwartał 2024 roku.
Nabór wniosków o dofinansowanie budowy obwodnic
Minister Infrastruktury w 2021 roku przeprowadził nabór wniosków o dofinansowanie budowy obwodnic lokalizowanych w ciągach dróg wojewódzkich.
Na zatwierdzonej przez Prezesa Rady Ministrów liście zadań obwodnicowych przeznaczonych do dofinansowania są trzy zadania zgłoszone przez Zarząd Województwa Lubuskiego. Łączna kwota dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg zadań w województwie Lubuskim wyniesie ok. 109 mln zł.
W latach 2019-2021 dzięki rządowemu wsparciu z RFRD (wcześniej Fundusz Dróg Samorządowych) udało się wybudować, przebudować lub wyremontować 14 tys. km dróg gminnych i powiatowych. Ponadto, w 2022 r. środki przyznane na zadania gminne i powiatowe pozwolą na realizację zadań o długości ok 4 tys. km.
O obwodnicy Nowej Soli
Początek Etapu III zlokalizowany jest na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich nr 315 i 292, tj. na włączeniu do istniejącego odcinka obwodnicy Nowej Soli. Budowa III Etapu kończy się przed mostem na rzece Odrze, za skrzyżowaniem projektowanej obwodnicy z istniejącą drogą wojewódzką nr 315 oraz drogą powiatową nr 1030F przebiegającą po wale przeciwpowodziowym. Inwestycja dofinansowana ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg ma mieć długość około 1,7 km.
Źródło: materiały prasowe LUW