Smartfon zawsze w ręce. Jak młodzież korzysta z tego gadżetu?

0
329
Smartfon zawsze w ręce. Jak młodzież korzysta z tego gadżetu?

Smartfony to dla współczesnej młodzieży urządzenie nieodłączne, mające coraz więcej przydatnych zastosowań. Młode pokolenie za jego pomocą komunikuje się ze światem i przegląda media społecznościowe, a także używa go do rozrywki (np. grania i oglądania filmów). Nie brakuje również innych, bardziej praktycznych zastosowań, takich jak zamawianie jedzenia i płatności mobilne.

Jak dowodzą badania, młode pokolenie korzysta z możliwości smartfonów, kiedy tylko jest to możliwe. Według jednego z nich, osoby w wieku 15–24 lat spędzają na korzystaniu z telefonów przeciętnie aż 4 godziny dziennie, sprawdzając go średnio co 9 minut. Czas ten służy oczywiście nie tylko rozrywce i komunikowaniu się ze znajomymi, ale i na korzystaniu z bardziej praktycznych zastosowań. Jakie zatem ciekawe zastosowania obecnie może mieć nowoczesny smartfon?

Szybko i wygodnie

Czasy machania ręką za taksówkami odeszły już bezpowrotnie za sprawą aplikacji takich jak Uber i Bolt. Zamiast szukać lub dzwonić po taksówkę posiadacze smartfonów mogą za pomocą aplikacji błyskawicznie odnaleźć kierowcę chętnego na ich zlecenie, z góry zapłacić za przejazd i od razu podzielić się kosztami ze znajomymi. Wszystko to za pomocą zaledwie kilku kliknięć, co zdaje się w szczególności przyciągać preferujące szybkie rozwiązania młodsze pokolenie. Wskazują na to statystyki z 2019 r., według których osoby w przedziale wiekowym do 35 lat w 47% przypadków zamawiały podwiezienie samochodem za pomocą aplikacji. Od czasu wkroczenia na rynek aplikacji takich jak Pyszne.pl i glovoapp podobne zmiany zaszły w sposobie zamawiania jedzenia. Dzięki tym aplikacjom młodzież (i nie tylko) może sprawdzić dostępność zamówień w swojej okolicy i uiścić elektronicznie opłatę za dowóz.

Co można zamówić?

Zamawianie jedzenia i podwozu do domu lub na imprezę to zaledwie część zastosowań smartfonów – aplikacje takie jak glovoapp pozwalają bowiem załatwić w zasadzie wszystko: od leków z apteki począwszy, na ciekawej książce na wieczór skończywszy. Rosnąca wśród młodzieży popularność telefonicznego zamawiania i płacenia za usługi oraz produkty spowodowała, że coraz większą popularnością zaczęły cieszyć się aplikacje umożliwiające prowadzenie wspólnych rozliczeń. Dzięki nim w sposób prosty i przejrzysty mogą rozliczać się np. uczestnicy wspólnej imprezy lub współlokatorzy dzielący wynajęte mieszkanie. Aplikacje takie jak Beam Up czy Splitwise pozwalają na śledzenie płatności w danej grupie oraz ogarnirowanie zbiórek na konkretne cele.

Coraz więcej bezgotówkowych transakcji

Aplikacje mobilne w dużym stopniu przyczyniły się do wzrostu popularności płatności cyfrowych przeprowadzanych za pomocą smartfonów – według badań przedstawionych przez Izbę Gospodarki Elektronicznej w raporcie „Płatności Cyfrowe 2019”, to właśnie z telefonów korzystano podczas 35% transakcji przeprowadzanych przez Internet. W błyskawicznym tempie rośnie także liczba zakupów zbliżeniowych, dokonywanych za pomocą telefonów. W 2018 r. z tego rozwiązania korzystało 1,5 miliona Polaków, ale już w pierwszym kwartale następnego roku liczba ta wzrosła aż o 600 tysięcy. Dla przedsiębiorców to jasny sygnał, że współczesny biznes – niezależnie od tego, czy specjalizuje się w usługach, czy w sprzedaży produktów – nie może obyć się bez terminala umożliwiającego przyjmowanie płatności telefonem. Urządzenia takie dostępne są w ramach współpracy z takimi firmami jak Polskie ePłatności. Firma ta udostępnia terminale zupełnie za darmo w ramach Programu Polska Bezgotówkowa, zapewniając na początek przeszkolenie w kwestii użytkowania urządzenia. Same terminale są wygodne i mają kompaktowe rozmiary, zatem znakomicie nadają się do użytkowania zarówno przez duże sklepy i firmy, jak i małe sklepy i punkty usługowe.

Smartfony używane są przez współczesną młodzież jako swoiste centra dowodzenia: korzystają z nich zarówno do rozrywki oraz komunikacji, jak i do przeprowadzania najróżniejszych płatności, o czym świadczy liczba 2,1 milionów kart przypisanych do urządzeń mobilnych w pierwszym kwartale ubiegłego roku. Jeżeli zaś obecny trend się utrzyma, to liczba ta będzie tylko rosnąć.

PODZIEL SIĘ

Skomentuj

Please enter your comment!
Please enter your name here