Równomierne oświetlenie drogi przy zminimalizowaniu lamp uliczych

1
641
fot. materiały prasowe

Równomierne oświetlenie drogi to jeden z podstawowych warunków zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa zarówno dla kierowców, jak i pieszych poruszających się chodnikiem i poboczem. Czy jednak będzie to droga w centrum miasta, autostrada czy też szeroka droga krajowa, dopasowanie odpowiedniego natężenia i rozproszenia oświetlenia będzie miało bezpośredni wpływ na ostateczną widoczność na drodze. Kluczem nie jest tu postawienie kilkuset lamp ulicznych obok siebie, ale wybranie takich, które rozstawione w dość dużych odległościach od siebie będą w dalszym ciągu zapewniały dostateczną widoczność, a jednocześnie nie będą generowały nadmiernego zużycia energii elektrycznej. Marka Luxon udowodniła swoim projektem na DK94 w Miękini, że jest to całkowicie możliwe. Jak należy podejść do kwestii oświetlenia drogi przy minimalizacji ilości lamp ulicznych i dlaczego warto w ogóle zdecydować się na modernizację oświetlenia na kluczowych drogach miasta i okolic?

Modernizacja oświetlenia drogowego – korzyści dla miasta i kierowców

Choć nie wszystkie drogi w kraju wymagają zastosowania oświetlenia ulicznego i w wielu miejscach kierowcy są w stanie poradzić sobie wyłącznie dzięki światłom samochodu, w punktach takich jak skrzyżowania, wjazdy na drogę czy tereny zabudowane oświetlenie drogi jest niezbędne do zachowania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa kierowców i innych uczestników ruchu drogowego. Wyzwaniem nie jest tu jednak przypadkowe rozstawienie lamp ulicznych i nieprzemyślane doświetlenie skrzyżowań, ale zbudowanie takiej siatki oświetlenia by ta niosła korzyści zarówno dla kierowców, jak i dla miasta utrzymującego całą infrastrukturę.

W praktyce więc coraz częściej stawia się na oświetlenie LED, które pozwala generować duże oszczędności i obniżyć koszty utrzymania oświetlenia dróg o nawet kilkadziesiąt procent, a przy tym gwarantuje bardzo wysoką wytrzymałość opraw lamp i gwarancję, że światła będą działały bezawaryjnie przez bardzo długi czas. Dużą rolę odgrywa tu jednak także jednolite doświetlenie jezdni przy jednoczesnym zastosowaniu minimalnej ilości lamp ulicznych. Najnowsze realizacje w różnych gminach pokazują, że jest to jak najbardziej możliwe.

Optymalizacja mocy lamp ulicznych

Firmy, które na co dzień zajmują się produkcją i montażem rozwiązań LED-owych dla zastosowań przemysłowych i ulicznych oferują najczęściej kilka różnych wariantów oświetlenia, dopasowanych do potrzeb różnego rodzaju klientów. To właśnie wśród nich należy szukać opcji, które zapewnią nie tylko wysoką wydajność oświetlenia i maksymalne natężenie przy minimalnym zużyciu energii, ale też wysokie rozproszenie światła powodujące dostateczne doświetlenie drogi na długim odcinku.

Doskonałym przykładem produktów tej kategorii są oprawy Cordoba V o mocy 108 W produkowane przez wspominaną już fimę Luxon. Oprawy te charakteryzują się optyką 45 x 150, dedykowaną do oświetlania dróg wojewódzkich oraz krajowych. Takie ustawienie optyki powoduje maksymalne wykorzystanie natężenia światła do oświetlenia szerokiej drogi, jednocześnie gwarantując brak efektu oślepienia kierowców z powodu zbyt mocnego, rażącego oświetlenia.

Bardzo ważnym elementem doświetlania dróg jest oczywiście oświetlenie ich najbardziej wrażliwych i konfliktowych punktów, czyli przede wszystkim skrzyżowań i przejść dla pieszych. Tu szerokość drogi jest często jeszcze większa, a konieczność jej równomiernego oświetlenia jeszcze ważniejsza. Z tego też powodu stosuje się tu przede wszystkim oprawy z wysokim strumieniem świetlnym, pozwalające na doświetlenie znacznie większego obszaru drogi, jednocześnie pamiętając o maksymalnym obniżeniu zużywanej mocy bez obniżania jakości dostarczanego światła. Technologia LED jest tu po raz kolejny ułatwieniem, dzięki któremu lampy uliczne są znacznie wydajniejsze, ich żywotność zostaje maksymalnie wydłużona, a ryzyko uszkodzeń i konieczności częstych napraw zminimalizowane niemalże do zera.

Dlaczego modernizacja oświetlenia się opłaca?

Nowoczesne technologie dostępne na rynku oświetlenia pokazują, że zapewnienie dziś odpowiedniej widoczności na drogach nie musi wiązać się z ogromnymi nakładami finansowymi na energię elektryczną i częstymi awariami opraw świetlnych o krótkiej żywotności. Przestawienie się na technologię LED to nie tylko zmniejszenie wydatków i wydłużenie okresu pełnej sprawności oświetlenia ulicznego, ale też przede wszystkim gwarancja zwiększonego bezpieczeństwa nawet na ruchliwych drogach wojewódzkich i krajowych. Modernizacja oświetlenia ulicznego to wydatek, który zwraca się niezwykle szybko i który może zostać dofinansowany z budżetu europejskiego oraz różnych inicjatyw mających na celu poprawę jakości i wydajności oświetlenia w miastach.

W praktyce więc nikt nie traci, a zyskują wszyscy – nawet środowisko, dla którego oświetlenie LED jest zwyczajnie mniej szkodliwe. Czy więc możliwe jest równomierne oświetlenie drogi przy minimalizacji ilości lamp ulicznych? Jak najbardziej – wystarczy spojrzeć w stronę technologii LED.

PODZIEL SIĘ

1 KOMENTARZ

  1. No i fajnie. Już nie wspomnę o tym, że jedziesz fajnie ulicą ledową i nagle wjeżdżasz w pomarańczowe g**na za przeproszeniem. Powinni jak nie lampy, to chociaż żarówki ujednolicić w mieście.

Skomentuj

Please enter your comment!
Please enter your name here