Radni będą apelować do PKP o zmianę w połączeniach do Warszawy

3
1121
fot. ZielonaNews.pl

Podczas ostatniej konferencji prasowej Koalicji Obywatelskiej radni poinformowali o apelu, który chcą skierować do PKP Intercity a związanym z niekorzystnymi zmianami w rozkładzie jazdy pociągów.

Radni chcą zmian w rozkładzie jazdy PKP

Chodzi o przywrócenie połączeń kolejowych na trasie Zielona Góra-Warszawa i Warszawa – Zielona Góra – mówił podczas konferencji prasowej Marcin Pabierowski, zielonogórski radny. 9 grudnia zmienił się rozkład jazdy pociągów, a wraz z nim połączenia do Warszawy. Są dłuższe i w mało dogodnych godzinach. Teraz z Zielonej Góry wyjedziemy o godz. 6.10 a w Warszawie jesteśmy na godz. 13.12. Z kolei powrót mamy o 14.50 i w Zielonej Górze jesteśmy o 21.43. – PKP intercity pozbawiło nas dogodnych połączeń z Warszawy. Te połączenia były czytelne i akceptowalne przez zielonogórzan Pociąg do Warszawy był o 5.00 rano i dojeżdżaliśmy na 11.30. Mogliśmy z Warszawy wracać o 18.55. Wielu zielonogórzan dojeżdżało na jeden dzień. Zmieniły się też nazwy. Teraz mamy: „Konopnicka”, „Warta” zniknęła nazwa „Zielonogórzanin”. To są zmiany niedyskutowane, nieprzemyślane. Mamy polepszać połączenia ze stolicą. Czas przejazdów też się zwiększył. Te godziny są nieprzyjazne, czasy się wydłużają, i dlatego apel by te zmiany wprowadzić i te połączenia poprawić – mówił Pabierowski. A Adam Urbaniak podkreślał, że trafiają do niego skargi od mieszkańców. – Myślą, że w tym ręce maczali radni, albo zarząd województwa, który odpowiada co prawda za kolej, ale regionalną – tłumaczy Urbaniak.  Apel zostanie przedstawiony na wtorkowej sesji rady miasta. Poniżej przedstawiamy treść apelu.

Treść apelu

Na podstawie § 25 ust. 1 pkt 1 uchwały nr XXIX/267/04 Rady Miasta Zielona Góra z dnia 31 sierpnia

2004 r. Statut Miasta Zielona Góra (Dz. Urz. Woj. Lubus. Nr 78, poz. 1200 z późn. zm.[1]1) Rada Miasta Zielona Góra przyjmuje apel o następującej treści:

1. Mając na względzie rozwój miasta i wzrost jego atrakcyjności inwestycyjnej oraz rozwój społeczno-gospodarczy, który jest miedzy innymi wynikiem wzrostu dostępności komunikacyjnej  Zielonej  Góra, w związku z likwidacją połączeń kolejowych, a także pogorszeniem ich jakości, dbając o możliwość komunikacji mieszkańców Zielonej Góry i subregionu zielonogórskiego z głównymi ośrodkami komunikacyjnymi, gospodarczymi, akademickimi i turystycznymi w Lubuskim, a także w ramach realizacji tzw. misji publicznej, Rada Miasta apeluje do PKP Intercity S.A. o zmianę nowego  rozkładu jazdy PKP i przywrócenie w projekcie  rozkładu jazdy 2018/2019 pociągu „Zielonogórzanin”.

Rada Miasta Zielona Góra wnosi o uwzględnienie następujących faktów, uzasadniających zmianę nowego rozkładu jazdy PKP i przywrócenie w projekcie rozkładu jazdy 2018/2019 pociągu „Zielonogórzanin”.

  1. Zielonogórzanie i mieszkańcy subregionu zielonogórskiego podróżują do Warszawy służbowo i prywatnie. Brak możliwości bezpośredniego dojazdu do stolicy w godzinach porannych, jak miało to miejsce przed zmianą rozkładu jazdy, jest sporym utrudnieniem i niewątpliwie czynnikiem, który negatywnie wpływa na odbiór usług PKP Intercity S.A. Ponadto brak możliwości bezpośredniego powrotu z Warszawy w godzinach wieczornych stanowić będzie problem dla zielonogórzan, którzy mieszkają w Warszawie, a chcą w weekend odwiedzić rodzinne miasto.
  2. Zmiana rozkładu połączeń to niewątpliwie problem dla mieszkańców subregionu zielonogórskiego w zakresie dostępności do edukacji, szkoleń i podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Z uwagi na to że do tej pory pasażerowie, którzy korzystali z porannego połączenia z Zielonej Góry do Warszawy wyruszali po 5 rano, a o godz. 11.30 byli w stolicy. Po odbyciu szkolenia lub pracy w stolicy mogli wyjechać z dworca centralnego o godz. 18.55. Pociąg był w Zielonej Górze około pierwszej w nocy.
  3. Komplikuje się też sytuacja pasażerów pod względem czasu dojazdu do Warszawy. Trasa wiodła przez Poznań. Teraz „IC Konopnicka” wyjedzie z Zielonej Góry o godz. 6 rano i pojedzie przez Wrocław. To dodatkowa godzina w podróży. Połączenie trwa siedem godzin. Na dworzec centralny w stolicy dojedziemy więc o godz. 13.10.
  4. Zmiana połączeń kolejowych to także zmiana nazw pociągów, które reklamowały region, miasto i województwo. W naszej ocenie zmiana nazwy pociągu z „Zielonogórzanin” na „TLK Warta” czy „IC Konopnicka” negatywnie wpływa na promocje miasta jakim jest Zielona Góra.
  5. Zielona Góra jest samorządową stolicą liczącego 1 milion mieszkańców Województwa Lubuskiego.
  6. W Zielonej Górze ma swą siedzibę Uniwersytet Zielonogórski.
  7. W Sulechowie ( 20 km od Zielonej Góry) i w Głogowie (60 km) działają publiczne szkoły wyższe.
  8. W odległości 6 km od centrum Zielonej Góry utworzono Lubuski Park Przemysłowo Technologiczny wraz z Parkiem Naukowo Technologicznym Uniwersytetu Zielonogórskiego; dla inwestorów przygotowano do zagospodarowania największy obecnie w Polsce areał gruntów specjalnej strefy ekonomicznej (łączny obszar parku: 165 ha).
  9. W subregionie – przykład Nowej Soli (19 km) – działają strefy przemysłowe, w Głogowie swą siedzibę ma huta miedzi (KGHM).
  10. Zielona Góra jako główny ośrodek obszaru funkcjonalnego jest inicjatorem instytucjonalnych form współpracy samorządów, takich jak stowarzyszenia: Aglomeracja Zielonogórska i Lubuskie Trójmiasto.
  11. Zielona Góra jest węzłem komunikacyjnym drogowym i kolejowym (droga ekspresowaS3/E65, drogi krajowe: 27, 32, drogi wojewódzkie: 279, 280, 281, 282, 283, drogi powiatowe i gminne, linie kolejowe: 273/CE59 – Magistrala Odrzańska, 358, 370, w powiązaniu z autostradami A2 – 45 km, A18 – 60 km, A-4 – 80 km).
  12. W odległości 30 km od stacji PKP (połączenie drogą ekspresową S3) znajduje się rozbudowywany port lotniczy Zielona Góra – Babimost.
  13. Trwają prace dla zintegrowanego węzła komunikacyjnego Zielona Góra Główna, przygotowywane jest uruchomienie szybkiej kolei aglomeracyjnej, realizowana jest rewitalizacja linii kolejowych i stacji Zielona Góra, funkcjonuje już łącznica kolejowa Pomorsko – Przylep na linii do Poznania.
  14. Zielona Góra jest centrum kulturalnym (teatr, filharmonia, muzea, BWA, biblioteka wojewódzka), miejscem organizacji wielu koncertów i festiwali i imprez, w tym dorocznego święta Winobrania przyciągającego ponad 100.000 tysięcy gości,
  15. W Zielonej Górze są organizowane imprezy sportowe o charakterze krajowym i międzynarodowym (stadion żużlowy na 18.000 miejsc, hala sportowa na 5.000 miejsc, centra sportowe MOSIR i WOSIR).
  16. Statystyka dotychczasowej rzeczywistej liczby pasażerów korzystających z połączeń kolejowych do i z Zielonej Góry powinna uwzględniać podróżnych korzystających nie tylko ze stacji Zielona Góra, ale także stacji Czerwieńsk, Sulechów, Zbąszynek, Świebodzin oraz Rzepin; wynika to z przestarzałego, niedostosowanego do obecnych potrzeb społeczno-gospodarczych polskiej przestrzeni, układu sieci kolejowej.
  • 2. Niniejszy apel, kierowany do PKP Intercity S.A., podlega przekazaniu również do:

1) Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju,

2) Ministerstwo Infrastruktury

3) PKP PLK S.A. Centrum Realizacji Inwestycji,

4) Zarządu Województwa Lubuskiego,

5) Instytutu Kolejnictwa,

6) Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk,

7) Państwowej Rady Gospodarki Przestrzennej.

  • 3. Apel wchodzi w życie z dniem podjęcia.

[1] Zmiana tekstu jednolitego wymienionej uchwały została ogłoszona w Dz. Urz. Woj. Lubus. z 2013 r. poz. 2304, z 2014 r. poz.927 i 2250 oraz z 2015 r. poz. 1325.

 

PODZIEL SIĘ

3 KOMENTARZE

  1. A gdzie byli ci nasi milusińscy, jak był konstruowany rozkład jazdy. Przecież w Urzędzie Marszałkowskim siedzą ich kumple, spece od rozkładów jazdy. A gdzie był największy spec od komunikacji mec. Kazimierz?
    Ale dobrze, że podejmą teraz działania, to w rozkładzie jazdy, który wejdzie w życie po remoncie linii z Czerwieńska do Zbąszynka i z Poznania do Warszawy, może uda się ustawić dobre połączenia do Warszawy.
    Ale nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło, może lotnicze połączenie do stolicy poprawi swoją rentowność.

  2. Powoływanie się na bliskość Głogowa to strzał w stopę. Dzięki tej zmianie Głogów właśnie za pośrednictwem IC Konopnicka zyskał bezpośrednie połączenie z Warszawą!A czy radni Zielonej Góry zastępują też do Pani Marszałek o przywrócenie choćby jednego bezpośredniego połączenia Czerwieńska z Poznaniem?

  3. Przez likwidację Zielonogórzanina niemożliwy jest też późnowieczorny powrót z Poznania, zawaliło to też wiele dogodnych skomunikowań w tym mieście. Masakra.
    I wiem, co PKP IC odpisze – połączenie zostanie przywrócone po zakończeniu remontów na linii Poznań – Warszawa. A biorąc pod uwagę, że niedługo zaczyna się remont Czerwieńsk – Sulechów, to osobiście nie spodziewam się poprawy sytuacji przez 2020 rokiem. Do Warszawy sytuację ratuje samolot, późnowieczornego połączenia z Poznania – już nie.
    Natomiast cieszę się z połączenia do Wiednia – będę korzystał.

Skomentuj

Please enter your comment!
Please enter your name here