Artykuł został przygotowany przy współpracy z firmą przeprowadzkową – Raj Trans Przeprowadzki Zielona Góra
Przeprowadzka wiąże się z zamieszaniem i stresem. Wbrew pozorom, nie jest to wyłącznie transport rzeczy z jednego mieszkania do drugiego – przeprowadzka to szereg alternatywnych czynności, nota bene, bezpośrednio ze sobą powiązanych.
Chcąc uniknąć niepotrzebnych problemów, warto przygotować rzetelny plan działania, uwzględniając we własnym grafiku wszystkie sprawy organizacyjne, o które należy zadbać planując przeprowadzkę.
Poniżej prezentujemy siedem wskazówek, dzięki którym przeprowadzka przebiegnie bezproblemowo i bezstresowo.
Krok 1: Sprawy urzędowe, formalności zawodowe
Miesiąc przed planowaną przeprowadzką należy zadbać o sprawy urzędowe, czyli poinformować urzędy, firmy i instytucje o planowanej zmianie miejsca zamieszkania. Jest to także odpowiedni czas, by złożyć wypowiedzenie usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych.
Przeprowadzka wiąże się ze zmianą miejsca zamieszkania (również w obrębie tego samego miasta – np. Zielonej Góry), dlatego też należy o tym fakcie poinformować następujące instytucje i firmy:
- Urząd Skarbowy
- Urząd Pocztowy
- ZUS
- bank, z którego usług korzysta dana osoba
- firmę ubezpieczeniową
gazownię i zakład energetyczny - kablówkę
- firmę świadczącą usługi telekomunikacyjne
- wydawnictwa, w których zamawiane są książki i czasopisma
- przychodnię, z której usług korzysta dana osoba
Ponadto warto zaplanować konkretny dzień przeprowadzki, uzgodnić urlop z pracodawcą, a także ustalić z firmą przeprowadzkową transport mebli i odpowiednio przygotowanych rzeczy użytkowych w określonym dniu. Planując przeprowadzkę w obrębie Zielonej Góry, najlepiej skorzystać z usług miejscowych firm.
Krok 2: Generalne porządki
Przeprowadzka to doskonała okazja, by wykonać w mieszkaniu generalne porządki. Działanie to – wbrew pozorom – wymaga przede wszystkim czasu.
Warto zastanowić się, czy wszystko, co gromadziliśmy podczas użytkowania lokalu jest nam potrzebne, czy lepiej pozbyć się zbędnych przedmiotów.
Krok 3: Pakowanie
Rzeczy, które uznamy za niezbędne lub potrzebne, musimy odpowiednio spakować. Należy pamiętać, że transport obejmuje wyłącznie przewiezienie mebli, kartonów i pakunków przygotowanych przez domowników, obowiązkiem zleceniodawcy jest natomiast odpowiednie zabezpieczenie przewożonych rzeczy.
Nietrudno zauważyć, że konieczne będzie zaopatrzenie się w odpowiednią ilość kartonów oraz worków foliowych, najlepiej o pojemności 120 litrów. Zakłada się, że transport rzeczy z dwupokojowego mieszkania wymaga posiadania około dwudziestu średniej wielkości kartonów oraz dwudziestu mocnych worków. W przypadku szkła czy porcelany należy ponadto zadbać o dodatkowe zabezpieczenie w postaci „pęcherzykowej” folii ochronnej.
Pakując rzeczy warto zadbać o to, aby w poszczególnych kartonach czy workach znajdowały się konkretne przedmioty – inaczej rzecz ujmując, osobno należy spakować szkło, porcelanę, produkty spożywcze, odzież itp. Poszczególne pakunki warto opisać – np. „szkło”, „porcelana”, „odzież”, chemia gospodarcza” itp. W przypadku rzeczy, które mogą ulec uszkodzeniu, warto umieścić informację „uwaga szkło” lub „ostrożnie”.
Waga kartonu lub worka nie powinna przekraczać 25 kg. – dotyczy to przede wszystkim książek, które z założenia są ciężkie.
Nie poleca się mieszania rzeczy z różnych pomieszczeń, np. naczyń kuchennych z odzieżą – transport tego typu pakunków nie będzie stanowił problemu, nie mniej jednak podczas rozpakowywania zdecydowanie łatwiej znajdziemy rzeczy, które zostały spakowane z podziałem na konkretne pomieszczenia. Warto także wykonać podręczny spis inwentarza, np. kuchnia – 7 kartonów, łazienka – 3 kartony itp.
Pakowanie najlepiej rozpocząć dwa tygodnie przed przeprowadzką, rozpoczynając od rzeczy, które są najmniej potrzebne.
Krok 4: Stan techniczny mieszkania
Zwalniając mieszkanie należy zadbać o jego stan techniczny, przede wszystkim dokonać niezbędnych napraw. Wyrwany kontakt elektryczny, uszkodzona bateria, odpadający tynk – są to na pozór drobne usterki, nie mniej jednak w istotny sposób wpływają na stan techniczny zwalnianego lokalu mieszkalnego.
Krok 5: Dzieci, zwierzęta i dokumenty
Ważną kwestią okazuje się opieka nad dziećmi, zwierzętami domowymi oraz właściwe zabezpieczenie ważnych dokumentów. Czynności tych nie należy zostawiać na ostatnią chwilę, zdecydowanie lepiej dokonać niezbędnych ustaleń dwa tygodnie przed przeprowadzką. W tym celu najlepiej skorzystać z pomocy rodziny (np. dziadków) lub zatrudnić opiekunkę.
Jest to także odpowiedni moment, by zabezpieczyć dokumenty przed ewentualnym zagubieniem.
Krok 6: Dopełnienie spraw formalnych
Tydzień przed przeprowadzką należy pozamykać sprawy formalne:
– wypowiedzieć ostatnie umowy;
– oddać książki do biblioteki oraz ewentualne płyty z filmami DVD.
Krok 7: Przeprowadzka
Dzień przed planowaną przeprowadzką należy dokończyć pakowanie, całkowicie opróżnić meble, odkręcić tabliczkę z drzwi wejściowych i przygotować protokół zdawczo-odbiorczy. Najważniejsze dokumenty i klucze należy umieścić w torebce (nigdy w reklamówce), z którą właścicielka nie będzie rozstawać się podczas przeprowadzki.
Bezpośrednio przed pojawieniem się się firmy przeprowadzkowej należy spisać stan liczników (gaz, prąd, wodę) i spokojnie czekać na transport przygotowanych pakunków do nowego mieszkania.
Przeprowadzka to dla mnie zawsze koszmar. Boję się, że coś się zniszczy, czegoś zapomnę itd. Trochę pomogło wynajęcie taksówki bagażowej, mniej stresu i sprawniej, ale i tak chyba nigdy nie polubię przeprowadzek.
Mam tak samo,ostatnim razem jak się przeprowadzałem to upuściłem mikrofalówkę, która zleciała po schodach i się cała zniszczyła. W najbliższym czasie niestety będę zmuszony znowu się przeprowadzić, ale skorzystam już raczej z firmy transportowej. Szukałem już paru takich firm w Warszawie i najsensowniejszą ofertę ma chyba wiki transport
Popieram swojego poprzedniego rozmówcę – Wiki Transport to bardzo profesjonalna firma, ma sensowne ceny, korzystałam z ich usług i naprawdę godna polecenia.