Radny Paweł Zalewski złożył interpelację dotyczącą zaplanowanego do likwidacji przejścia dla pieszych przez al. Konstytucji 3 Maja.
– Zwracam się z prośbą o rozpatrzenie zasadności likwidacji przejścia dla pieszych przez aleję Konstytucji 3 Maja na wysokości Rektoratu UZ i Parku Sowińskiego. Podczas dyskusji z mieszkańcami, zwrócono uwagę na zaplanowaną likwidację w/w przejścia dla pieszych w
ramach zadania pn. „Budowa systemu ITS wraz z przebudową niezbędnej infrastruktury w Zielonej Górze” i poproszono mnie o zwrócenie uwagi na niekorzystne oddziaływanie likwidacji tego przejścia na ruch pieszy – napisał w interpelacji radny.
Radny wysuwa argumenty…
Swoją prośbę radny solidnie umotywował. Poparł się nie tylko wrażeniami i opiniami mieszkańców, ale także sprawdził częstotliwość korzystania z tego przejścia. – Występuje istotne zagęszczenie publicznych śladów GPS (np. z telefonów komórkowych) poprzez w/w przejście dla pieszych na podkładzie mapowym udostępnianym przez portal mapowy OpenStreetMap – tłumaczył radny (grafikę znajdziecie poniżej).


Radny wyjaśniał, że właśnie na tym przejściu jest największa częstotliwość śladów GPS, co jest jednoznaczne z tym, że najwięcej osób korzysta właśnie z tego przejścia przy Rektoracie UZ. Kolejno najbardziej uczęszczane jest przejście przy przy ZNP, a najmniej przy samym planetarium.




Radny do interpelacji podłączył także wyniki badania terenowego, które przedstawiają, że przez przejście w ciągu pół godziny przeszły 62 osoby (a na przejściu przy planetarium w tym samym czasie 51 osób).
To przejście jest istotne dla mieszkańców
– Opinie mieszkańców, przeprowadzone badanie, ślady GPS i moje własne spostrzeżenia potwierdzają istotność przejścia dla pieszych przez al. Konstytucji 3 Maja na wysokości Rektoratu UZ i Parku Sowińskiego dla mieszkańców poruszających się pieszo – podsumował radny. I poprosił o rozważenie możliwości pozostawienia tego przejścia dla pieszych i wyposażenia go w sygnalizację świetlną. – Wykonania go spójnie z całym systemem ITS, wyposażenie w sygnalizację świetlną pozwoli kierowcom samochodów na niezakłócone korzystanie z systemu ITS i zielonego światła w jednej fali przez cały odcinek śródmiejski drogi, a pieszym dalsze korzystanie z tego istotnego dla nich przejścia – tłumaczy radny.
Inteligentny System Transportowy
Przypomnijmy, że w Zielonej Górze ma powstać Inteligentny System Transportowy (ITS). Oznacza to, że dzięki inteligentnym światłom utrudnienia w ruchu w godzinach szczytu powinny być mniejsze. System umożliwi sterowanie ruchem samochodowym i autobusowym. System na zacząć działać za rok (listopad 2023). Więcej o ITS przeczytacie na naszym portalu: Inteligentny System Transportowy w Zielonej Górze. – Ponieważ Kompleksowe Badania Ruchu MOF Zielona Góra z 2019 roku pominęły całkowicie ruch pieszy, zwracam się także z prośbą o rozważenie dodatkowych badań ruchu pieszego w mieście, a w szczególności badań ruchu pieszego w miejscach, w których planuje się zmiany ograniczające w ruchu pieszym, np. likwidacja przejść dla pieszych przez jezdnie – tłumaczy radny.
Odpowiedzi na interpelację jeszcze nie ma. Jak miasto wypowie się w tej sprawie, to poinformujemy. Całą interpelację radnego znajdziecie tutaj: Interpelacja.