Prawie dwa razy więcej zapłacimy za parking. I to do godz. 19.00! (SONDA)

13
2761
fot. ZielonaNews.pl

Do rady miasta trafił projekt uchwały przewidujący zmianę w Strefie Płatnego Parkowania. Ma zmienić się wiele. Zwiększone zostaną opłaty za parking, a także czas poboru opłat. Ma zostać zwiększony także zasięg Strefy A, w której pobierane są wyższe opłaty za parkowanie.



Zmiana obszarów stref parkowania

W pierwszej kolejności uchwała ustala nowe strefy parkowania.



§ 1. 1. Ustala się Strefę Płatnego Parkowania:

  1. Sektor „A” (niebieski) graniczony ulicami Wandy, Zamkową, Kupiecką, Dąbrowskiego, Zbigniewa Herberta, Dworcową, Ułańską, Fryderyka Chopina, Bolesława Chrobrego, pl. Placem Marszałka Józefa Piłsudskiego, Podgórną, Piaskową, Ceglaną, Wrocławską, Henryka Sienkiewicza, Fabryczną, Mikołaja Reja, Aleją Wojska Polskiego oraz na głównym przebiegu ul. Stanisława Moniuszki na odcinku od ul. Długiej do ul. Jaskółczej, na ul. Ogrodowej na odcinku od ul. Jaskółczej do ul. Fabrycznej, na ul. Jedności na odcinku od ul. Mikołaja Reja do ul. Dąbrówki, ul. Mieszka I od ul. Bolesława Chrobrego do ul. Bolesława Krzywoustego, ul. Zyty, ul. Krótkiej oraz ul. Podgórnej na odcinku od pl. Placu Marszałka Józefa Piłsudskiego do ul. Lwowskiej,;
  2. Sektor „B” (zielony) na ul. Wazów na odcinku od pl. Placu Marszałka Józefa Piłsudskiego do ul. Stanisława Staszica.
Strefa Płatnego Parkowania 2020



Zmiany opłat za parkowanie w Zielonej Górze

Projekt uchwały dotyczącej Strefy Płatnego Parkowania zakłada podwyżkę opłat. Do tej pory za pierwszą godzinę parkowania płaciliśmy 2 zł. Po zmianach za pierwszą godzinę parkowania w strefie A zapłacimy 3.90 zł. Za drugą godzinę 4,60 , za trzecią 5,50 a za czwartą i kolejne 3,90. W Strefie B opłata będzie naliczana po godzinie. Ale bezpłatne parkowanie będzie możliwe po wprowadzeniu nr rejestracyjnego auta. Poniżej znajdziecie informację na temat opłat abonamentowych, opłat zryczałtowanych.



Opłaty abonamentowe, opłaty zryczałtowane, zerowa stawka opłaty

§ 7. Wprowadza się opłaty abonamentowe za parkowanie pojazdów samochodowych w strefie:

  1. tygodniowy – 120,00 zł;

  2. miesięczny – 400 zł;

  3. trzymiesięczny – 1100 zł.

§ 8. Wprowadza się zryczałtowane opłaty za wydanie kart upoważniających do parkowania:

    1. za miesięczną kartę mieszkańca – 50 zł;

    2. za 6-miesięczną kartę mieszkańca – 220 zł;

    3. za roczną kartę mieszkańca – 400 zł.

    4. Opłaty za parkowanie w strefie pobiera się w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 19.00.

Za postój na parkingu zapłacimy także po 16.00



Do tej pory za postój w centrum miasta płaciliśmy od godz. 9.00 do godz. 16.00. Teraz to ma się zmienić. Opłaty za parkowanie w strefie pobiera się w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 19.00. Mało tego Likwidacji ulegają preferencje dla pojazdów o napędzie hybrydowym w postaci zryczałtowanej opłaty rocznej w wysokości 1 zł. W 2018 roku właściciele wnieśli taką opłatę za 166 pojazdów, a w 2019 roku (stan na 9 grudnia) za 287 pojazdów.



Zmiany są potrzebne. Dlaczego?

Jak czytamy w uchwale ustalenie nowego obszaru i zasad funkcjonowania strefy płatnego parkowania ma na celu zwiększenie rotacji parkujących pojazdów samochodowych oraz realizację lokalnej polityki transportowej, polegającej w szczególności na ograniczeniu dostępności tego obszaru dla pojazdów samochodowych i wprowadzeniu preferencji dla komunikacji zbiorowej.

Zmniejszenie ruchu w centrum wpłynie pozytywnie na środowisko



Chodzi głownie o to, żeby zmniejszyć ruch samochodowy w centrum miasta. Droższe parkingi, wydłużenie godzin pobierania opłat i zwiększenie strefy mają na to wpłynąć. Ma się zwiększyć rotacja parkujących samochodów, a trudności w zaparkowaniu mają zniechęcić mieszkańców do tego rodzaju środka transportu i zachęcić korzystania z opcji alternatywnych (komunikacja miejska, czy rower). Wszystko to w dbałości o ochronę środowiska w centrum miasta.

Dotychczasowe stawki opłat są niewystarczające do realizacji polityki transportowej oraz polityki ochrony środowiska w centrum miasta. W myśl nowych regulacji proponuje się podniesienie stawek opłat za postój, jak również zwiększenie opłaty dodatkowej oraz wydłużenie czasu pobierania opłat. Analiza funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania wskazuje na wysoką zajętość miejsc postojowych skutkującą bezcelowym przemieszczaniem się kierowców w celu poszukiwania wolnego stanowiska. Należy założyć, że poziom rotacji wzrośnie proporcjonalnie do wzrostu poziomu wysokości stawek, a także osiągnięta zostanie korzyść dodatkowa: zmniejszenie uciążliwości transportu indywidualnego dla środowiska (zanieczyszczenie powietrza, hałas). Wzrost stawek opłat wymusi korzystanie z miejskiej komunikacji zbiorowej (MZK), co w znacznym stopniu powinno zwiększyć wykorzystanie komunikacji miejskiej, da dodatkowe wpływy MZK oraz wpłynie na poprawę jakości powietrza w mieście – czytamy w uzasadnieniu. Kolejna proponowana zmiana dotyczy rozszerzenia Strefy Płatnego Parkowania o ulice charakteryzujące się znacznym deficytem dostępnych miejsc postojowych, a przy których zlokalizowane są obiekty użyteczności publicznej: sklepy, przychodnie, rynek.



Pieniądze pójdą na poprawę bezpieczeństwa na drodze

ochody z prowadzenia strefy płatnego parkowania zostaną przeznaczone na modernizację infrastruktury drogowej w celu poprawy bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego (np. doświetlanie i wynoszenie przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów, wprowadzanie stref tempo 30 km/h i stref zamieszkania, obniżanie krawężników w celu szybszej ewakuacji pieszych i rowerzystów z jezdni, modernizacja oznakowania pionowego i poziomego, montaż sygnalizacji świetlnej itp.).

Czy radni poprą projekt?

Projekt trafi pod obrady radnych. Jest szansa, że radni wprowadzą zmiany w uchwale. Może być jednak tak, że przyjmą uchwałę w całości. O tym przekonamy się jak uchwała trafi na sesję rady miasta.

Czy popierasz wprowadzenie proponowanych zmian w Strefie Parkowania

PODZIEL SIĘ

13 KOMENTARZE

  1. Powiększenie strefy jest pomysłem nietrafionym. W strefie parkują bo muszą nikt nie jedzie samochodem aby pospacerować po deptaku ponieważ tam nic nie ma umarł. Auta zaparkowane tam są mieszkańców lub pracowników np. banków. To jest tylko kradzież z kieszeni zmuszonych do parkowania w centrum. Jeżeli mam coś do załatwienia na deptaku to nie zaparkuję na ul. Sienkiewicza. Mam nadzieję, że prezydenta i radnych to będzie ostatnia kadencja mojego głosu już nie otrzymają.

  2. Nie ma od tego ucieczki, ceny za parkowanie muszą wzrosnąć, aby wymusić większą rotację pojazdów w centrum. W tej chwili parkowanie kosztuje grosze.

  3. Panie Górski a może by Pan zajął się leczeniem ludzi i usprawnieniem swojej pracy i kolegów, a nie tym jak tu skroić mieszkańców na grubą kasę i nic nie dając w zamian.

    To nie kto inny jak lekarze są głównym przyczynkiem do blokowania miejsc postojowych. Poślizgi kilkudziesięciominutowe są na porządku dziennym w kolejce do lekarza.

    Czy myślicie, że ludzie jadą do miasta dla przyjemności, nie, muszą załatwiać różne sprawy i dlatego jest okazje ich złupić.

    Drugą grupą ale już blokującą parkingi na cały dzień są urzędnicy instytucji wszystkich szczebli. Ale oni sobie krzywdy nie dadzą zrobić. Już główki nad tym pracują.

    Jeszcze wydłużenie płatności w strefie do 19.00 a czemu nie do 22.00 i od 7.00 rozpoczęcie golenia ludzi. Nareszcie padnie centrum miasta.

    A co nasi milusińscy wybrańcy w zamian – któryś będzie podgrzewał ławki na przystankach, chyba w sylwestra przygrzał porządnie!

    A może dla tego co okaże ważny dowód rejestracyjny i OC ulgowy przejazd na dwie osoby w autobusie. Skorzystam z takiej oferty.
    A jeszcze jedna nieuczciwość Kubickiego – wykupujesz parking na godzinę, załatwiasz sprawę w pół godziny, reszta przepada. Skoro w parkometrach wpisuje się nr. rej. samochodu to co stoi na przeszkodzie aby wpisać odjazd ze strefy a oszczędność zapisać na numer rejestracyjny na następne
    parkowanie. Uczciwe i rzetelne traktowanie mieszkańców a nie jako barany do strzyżenia.

  4. Podsumowując – większa rotacja czy skok na kasę. Raczej to drugie.

    Żeby zwiększyć rotację to należałoby zlikwidować lub mocno podnieść abonamenty (to są właśnie Ci co całymi dniami blokują miejsca). Preferować krótkie postoje (1-2h). Dłuższy postój – dużo wyższa stawka bądź w ogóle brak możliwości zapłacenia za >3-4h (konieczność pojawienia się przy aucie i tu trzeba by zablokować możliwość zapłaty online).

    Powiększenie strefy spowoduje, że niektórzy przeniosą się poza jej granice blokując kolejne ulice.
    Parking w okolicach dworca powinien zostać z darmową 1h (później dużo wyższa cena i brak możliwości użycia abonamentu). Oprócz tych co cały dzień go blokują (właścicieli abonamentów), dużo ludzi parkuje tam w celu podwiezienia / odebrania kogoś z podróży.

    Miasto nie rozważa parkingów typu P+R (Park & Ride – bezpłatnych) dobrze skomunikowanych z centrum.
    No i brak miejsc typu K+R (kiss & ride).

    Rozszerzenie godzin parkowania. Niektórzy przyjeżdżają poza godzinami płatnymi strefy, żeby coś szybko załatwić. I to w większości nie są Ci co ją cały dzień blokują. A po 16 zwykle się robi luźniej bo abonamentowcy (w większości urzędnicy) jadą do domów. Wydłużenie godzin obowiązywania opłat wpłynie też negatywnie na pozostałe w centrum lokale, instytucje kultury. I kolejna sprawa – dłużej czynna strefa – to dłużej ktoś będzie musiał pilnować czy są wnoszone opłaty.

    I to co pisał przedmówca. „wykupujesz parking na godzinę, załatwiasz sprawę w pół godziny, reszta przepada”. Sam niekiedy miałem sytuację, że sprawę załatwiałem w 5.. 10min, ale opłatę musiałem wnieść 50gr.

    Na Bankowej istnieje prosty sposób zwiększenia ilości miejsc – wprowadzenie parkowania ukośnego.

    No i wątek medyczny. Ul. Kazimierza Wielkiego koło pogotowia. Jest tam strefa parkowania dla pracowników pogotowia (ciekawe czy płatna? dlaczego tylko dla określonej grupy kierowców?). Dlaczego prawie zawsze od końca tej strefy do skrzyżowania z Chrobrego parkują auta (tam jest już zakaz)?

    „Wzrost stawek opłat wymusi korzystanie z miejskiej komunikacji zbiorowej” Jestem przekonany, że nie. Dalej te miejsca będą zajęte, tylko kierowcy będą bardziej klęli na tych co ustalili stawki.

    No i pytanie. Ile kosztuje utrzymanie biletomatów w autobusach? Czy jakby ten wydatek poszedł na opłacenie darmowej komunikacji, czy nie byłoby taniej? I wtedy rzeczywiście dużo osób przesiadło by się na transport zbiorowy.
    A ostatnie ograniczenie kursów autobusów – też zmusi do korzystania z własnego transportu.

  5. Bardzo dobrze! Ograniczać samochodozę ile się da i gdzie się da. A centrum miasta najlepiej zamknąć dla samochodów. Ludziom już tyłki w te bryki powrastały. A na drogach tyle dziadostwa i rzęchów z rajchu, ze aż się wierzyć nie chce. Nie powinno być tak, że mój telefon komórkowy kosztował więcej niż wynosi wartość jednostkowa połowy samochodów jeżdżących po drogach.

  6. Żeby podnieść ceny za parkowanie, to najpierw trzeba dać mieszkańcom coś w zamian- np. umożliwić mieszkańcom lepszy transport zbiorowy.
    Powinno się usprawnić komunikację MZK, która jest na bardzo słabym poziomie. Zoptymalizować przebieg tras, godziny odjazdów, zwiększyć ilość kursów, dać mieszkańcom byłej gminy więcej kursów, a nie zabierać jak to ma miejsce od początku tego roku. Może warto obniżyć cenę biletów?
    Gdzie są piętrowe parkingi w Śródmieściu? Dlaczego nie ma parkingów P+R?
    Przypomina to sytuację na osiedlach, gdzie wlepia się mandaty za postój w niedozwolonym miejscu, bo brak wystarczającej liczby miejsc parkingowych zmusza mieszkańców do łamania prawa. Czyli łatwiej karać niż cokolwiek dać od siebie i poprawić sytuację.
    Zwiększenie ilości godzin parkowania dobije Starówkę. W weekendy i dni powszednie wielu mieszkańców sołectw nie przyjedzie na żadną imprezę, spotkanie towarzyskie, bo nie ma dobrej oferty MZK.

  7. Bezsens w zaproponowanej formie. W centrum parkują albo mieszkańcy, albo pracownicy firmy (głównie banków i podobnych instytucji w dużej mierze państwowych). Pozostałe pojazdy należą do interesantów tychże instytucji i urzędów. Nikt inny przecież tam nie parkuje dla przyjemności. Alternatywna forma dojazdu do centrum w postaci autobusu, czy roweru miałaby sens, jeśli poza strefą powstałby parking na kilkaset samochodów typu Park and Ride (darmowy lub za przysłowiową złotówkę), a z parkingu odjeżdżałby do centrum regularnie (co 15-20 min) autobus, którego koszt za przejazd tam i z powrtotem razem z parkowanie byłby niższy niż koszt parkingu (przykładowo parking w centrum 6 zł godzina), a P and R + przejazd autobusem 4-5 zł. Plus stacja na 100 rowerów (a nie na 10 jak to ma miejsce teraz) i tyle samo stacji w centrum (na oddanie roweru). Inaczej nic się nie zmieni tylko ludzie więcej zapłacą, bo będą do tego zmuszeni. Rotacja zwiększy się może o 10% dzięki ludziom, którzy zostawią samochód na parkingu tuż za strefą, więc za rok będzie postulat, aby strefę poszerzyć, bo mieszkańcy nie mają gdzie parkować.

  8. Mieszkam przy Dworcowej , praktycznie nie ma tam miejsc parkingowych dla mieszkańców . W planach remontu w/w ulicy wartego kilka milionów nie uwzględniono tego że mieszkańcy posiadają pojazdy które gdzieś potrzeba parkować . Może ktoś z władz odpowie gdzie ci mieszkańcy mają parkować swoje pojazdy ?

  9. Większość piszących ma rację. Brak-zmniejszenie MZK również w okolicznych miejscowościach powoduje konieczność dostania się do pracy autem. Gdzie są bezpłatne parkingi i możliwość dojazdu z nich do centrum miasta dla pracujących? Na osiedlach oddanie parkingów deweloperom to kolejny problem. A ta strefa tak dziwnie powiększona w jedną stronę.

  10. Przestańcie wierzyć w dobre intencje urzędasów z naczelnym drwalem miasta PSL- Kubickim 🍄… Liczy się kasa i podwyźki dla rozrastającego się urzędu pod nowe stołki partyjne…🍌

  11. ciekawe gdzie zaparkuje 300samochodów pracowników u\nfz, urzędu marszałkowskiego i UM, które parkowały do tej pory na palmiarni od 7 do 16. większość z tych pracowników to mieszkańcy nie zielonej góry a miejscowości ościennych więc i tak muszą dojechać autem bo nie ma komunikacji. Już współczuje mieszkańcom okolicznych uliczek, gdzoie zacznie się wojna o miejsca, np na niepłatnej części ulicy Piaskowej. Brawo Panie prezydencie, na pewno w następnej kadencji radni i prezydent pójdą z torbami

Skomentuj

Please enter your comment!
Please enter your name here