Ochrona przeciwpożarowa w firmie – co warto wiedzieć?

0
22
fot. materiały prasowe

To, jak ważne jest odpowiednie zabezpieczenie firmy w systemy przeciwpożarowe, w wielu przypadkach uświadamiamy sobie dopiero w momencie zetknięcia się ze skutkami pożaru. To właśnie w jego wyniku firma może doświadczyć szeregu strat obejmujących zniszczone maszyny, spalony towar czy zupełnie zalaną dokumentację. Aby tego uniknąć, priorytetem każdego właściciela firmy powinno być zapewnienie bezpieczeństwa pożarowego na całym obiekcie. Głównym aktem regulującym zobowiązania jest ustaw o ochronie przeciwpożarowej – to właśnie w niej znajdziemy informacje o obowiązkach właścicieli, zarządców czy użytkowników budynków w zakresie zabezpieczenia obiektu przed ewentualnym pożarem. Niezależnie od tego czy firma jest mała, czy monumentalna; właściciel ma obowiązek zapewnić ochronę przeciwpożarową. Jest to możliwe między innymi dzięki licznym systemom przeciwpożarowym. Czy jednak we wszystkich przypadkach są one obowiązkowe?

Wyjaśniamy, dlaczego systemy przeciwpożarowe w firmach uchodzą za niezbędne

Każda firma, niezależnie od swojej wielkości czy branży, powinna dbać o bezpieczeństwo pracowników czy mienia. Kluczowy aspekt stanowią tu systemy PPOŻ. To właśnie one są w stanie odpowiednio zabezpieczyć firmę w zgodzie z przepisami. Współcześnie wyróżniamy szereg różnego rodzaju systemów PPOŻ, do których możemy zaliczyć:

  • systemy gaśnicze → urządzenia pozwalające na szybkie ugaszenie pożaru w jego początkowym etapie; gaśnice umieszczane są w ogólnodostępnych miejscach w budynkach;

  • systemy alarmowe → odpowiedzialne za wykrywanie dymu lub ognia, uruchamiają sygnały alarmowe, które informują pracowników na temat zagrożenia; to właśnie dzięki nim można błyskawicznie zareagować na pożar, nawet w sytuacji gdy nie jest on jeszcze widoczny czy rozprzestrzeniony;

  • systemy sprinklerowe → automatyczne systemy gaszenia pożaru, wykorzystujące wodę bądź inne środki gaśnicze; w momencie wykrycia pożaru, tego typu systemy uruchamiają dysze zraszaczy rozprowadzających substancje gaśnicze na płonące obszary.

Pożar w miejscu pracy jest w stanie doprowadzić do zakłóceń w całym funkcjonowaniu firmy, a nawet jej zatrzymanie. Systemy PPOŻ pozwalają na znacznie szybszą reakcję oraz ewakuację pracowników, minimalizując przy tym straty czasowe. W obliczu pożaru, każda sekunda jest na wagę złota – a przede wszystkim ludzkiego życia.

Zaawansowane systemy PPOŻ – gdzie są wymagane, a gdzie niekoniecznie?

Warto wiedzieć, że zaawansowane systemy przeciwpożarowe w firmie nie są obowiązkiem. Zgodnie z ustawą, zaawansowane systemy sygnalizacji pożarowej obejmujące urządzenia sygnalizacyjno-alarmowe oraz urządzenia odbiorcze alarmów pożarowych oraz sygnałów uszkodzeniowych muszą mieć: budynki handlowe oraz wystawowe (muzea) o określonej powierzchni, szpitale, hotele, kina czy sale sportowe. Warto jednak rozważyć montaż zaawansowanego systemu PPOŻ w swojej firmie – głównie ze względu na szereg korzyści, jaki ten jest w stanie przynieść. Taką usługę oferuje między innymi firma NOFIRE, której priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa przeciwpożarowego wszystkim, którzy chcą chronić się przed pożarem w najbardziej skuteczny sposób. Chociaż inwestycja w zaawansowany system może początkowo zdawać się kosztowna, w dłuższej perspektywie czasowej jest się w stanie zaoszczędzić dzięki niej naprawdę sporo pieniędzy. W obliczu pożaru większość z nas jest bezbronna; dzięki szybkiej reakcji można jednak z powodzeniem uniknąć strat związanych ze zniszczonym mieniem oraz przestojem w działalności, wychodząc z sytuacji na plus.

PODZIEL SIĘ

Skomentuj

Please enter your comment!
Please enter your name here