Obwodnica zachodnia Zielonej Góry. Kiedy miałaby powstać? (ZDJĘCIA)

6
2740
fot. ZielonaNews.pl

Rząd planuje dofinansowanie budowy obwodnicy zachodniej. –Planujemy sfinansować z unijnego Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) większą część budowy zachodniej obwodnicy Zielonej Góry pod warunkiem, że Marszałek Województwa Lubuskiego sfinansuje mniejszy odcinek tej obwodnicy w ramach programu regionalnego. Środki z FENIKS będą dodatkową pulą funduszy, komplementarną do przyznanych wcześniej województwu lubuskiemu pieniędzy na program regionalny – zapowiedział dziś w Zielonej Górze wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda. Warunkiem finansowania jest dołożenie pieniędzy przez Zarząd Województwa Lubuskiego.




Prezydent Janusz Kubicki podkreślał, że jeśli obwodnica nie zostanie wybudowana to TiRy pojawią się na drodze przez Czarkowo i Łężycy, które będą chciały dojechać do mostu w Pomorsku. – Nie ma innej drogi jeśli nie zbudujemy obwodnicy. Ja ma nadzieję, że nie będę musiał prosić na kolanach pani marszałek, żeby nie sabotowała tej inwestycji, bo to nie jest inwestycja ani PiSu ani Platformy, ale to jest inwestycja dla mieszkańców. Panie ministrze, bardzo dziękuję za partnerskie potraktowanie Zielonej Góry i wierzę że w ten sam sposób potraktuje nas zarząd województwa – mówił dziś prezydent Kubicki.

Zachodnia obwodnica Zielonej Góry

fot. ZielonaNews.pl




Wiceprezydent miasta Krzysztof Kaliszuk wyjaśniał, że w planach jest wybudowanie obwodnicy zachodniej do końca 2025 roku. Ze środków unijnych ma być w 85 procentach zrealizowana droga od miejsca, w którym kończy się droga połączona z mostem w Pomorsku do ronda między Przylepem a Płotami. – Jest to inwestycja wartości 74 mln zł z czego 85 procent deklaruje pan minister, a 15 procent miasto Zielona Góra. Zostaje do zrobienia, dokończenia odcinek o długości 3 km będący obwodnicą Przylepu o wartości 36 mln zł, gdzie także miasto Zielona Góra deklaruje kwotę 15 procent, a kwota 30 mln zł byłaby finansowana z dyspozycji środków zarządu województwa.  Łącznie to kwota 110 mln zł. A więc obwodnica zachodnia Zielonej Góry składa się z obwodnicy Przylepu i obwodnicy Płotów i Czerwieńska – wyjaśniał K. Kaliszuk.

Budowa zachodniej obwodnicy Zielonej Góry składa się z dwóch odcinków oraz łączącego je ronda:
·        odcinek „Obwodnica m. Czerwieńska i m. Płoty”, budowa wiaduktu nad linią kolejową zarządzaną przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.,
·        odcinek „Obwodnica Przylepu”,
·        skrzyżowanie o ruchu okrężnym u zbiegu drogi wojewódzkiej nr 280 i projektowanej drogi

Kiedy początek budowy?




Miasto przygotowuje się, żeby w październiku przyszłego roku mieć Program Funkcjonalny Użytkowy z decyzją środowiskową, a więc dokumenty, które pozwoliłyby uzyskać finansowanie obwodnicy południowej. Jeśli na koniec października przyszłego roku będziemy te dokumenty posiadać, to chcemy w listopadzie przyszłego roku ogłosić dwa przetargi, na te dwa odcinki w systemie zaprojektuj i wybuduj. 2023 to byłby czas na projektowanie, a lata 2024 i 2025 to realizacja. Na koniec 2025 mielibyśmy zrealizowaną obwodnicę południową i w tym czasie będzie budowany most w Pomorsku wraz z drogą do Wysokiego. Chcielibyśmy powiązać otwarcie mostu z otwarciem przez prezydenta miasta obwodnicy zachodniej – wyjaśniał Kaliszuk.

PODZIEL SIĘ

6 KOMENTARZE

  1. Polakowa się zapłacze, że musi dokładać do.sukcesu PiSu i znienawidzonego prezia Kubickiego… Złapali ja w sidła… Wywinie się?

  2. kiedy by nie powstała – jest potrzebna. Zielona Góra to miasto inwestycji i dla mnie to powinno być kluczowe. Brakuje tego. Bo mamy Fajne miasto, dobry klimat, ładne parki, sporo nowoczesnych firm . Palmiarnia, stary Rynek, stadion żużlowy. Pozdrówki dla zielonogórzan 🙂

  3. Nie mam nic przeciwko obwodnicy, tylko niech nie budują jej pod oknami mieszkańców Płotów. Kubicki, Barczak nie wyobrażają sobie żeby ciężarówki przejeżdżały przez Czarkowo, ale te same ciężarówki mogę przejeżdżać pod osiedlem w Płotach? Bo co, to już nie ZG więc można? Tym bardziej, że terenu na zbudowanie obwodnicy z dala od domów jest dużo, tylko tego nie chcą. Z mieszkańcami nie rozmawiają, na pytania nie odpowiadają, ignorują mieszkańców a sami oczekują partnerskiego traktowania. Zarzucają E. Polak działanie na szkodę mieszkańców województwa, a sami robią to samo (Lubuszanie, to również mieszkańcy Płotów, nie tylko ZG)

  4. Obwodnica jest potrzebna jak tlen temu miastu, tego nie można zaprzeczyć to fakt
    Niestety jest jak zawsze jedno, ale.
    Dlaczego obwodnice buduje się w mieście a nie poza nim, tak jak chociażby obwodnica południowa?
    Dlatego, że łatwo ją przerobić na zwykłą ulicę tak jak stało się to z obwodnica północną 🙂
    Obwodnica południowa nie jest, dla mieszkańców, jest, dla pseudo inwestorów co wreszcie mogą swobodnie wycinać lasy wokół drogi i niszczyć wszystko co tam jest bez opamiętania. Ta prezentowana zachodnia wygląda lepiej.

  5. Czy Można gdzieś zobaczyć cyfrowe wersje tych map, proponowanych wariantów tej obwodnicy?

Skomentuj

Please enter your comment!
Please enter your name here