Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego zgłosił do PKP PLK potrzebę budowy nowych przystanków kolejowych. Informację przekazał nam Merkuriusz Polski a my potwierdziliśmy ją w urzędzie.
Nowe przystanki PKP w Zielonej Górze. Gdzie miałyby powstać?
– Propozycje zostały zgłoszone do Ministerstwa Infrastruktury, które będzie analizować je pod kątem przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu – poinformował nas Michał Iwanowski z UMWL. Urząd proponuje by nowe przystanki powstały na Łężycy, w Przylepie, na os. Zaciszu i we wschodniej części miasta. Poniżej znajdziecie informację na temat przystanków.
Zielona Góra Łężyca (nowy) | Budowa przystanku przy przejeździe kolejowym z drogą nr 279. | Dostęp do transportu kolejowego dla mieszkańców Czerwieńska, którzy po wybudowaniu linii nr 436 – omijającej stację Czerwieńsk – mają trudności w podróży do Poznania czy Gorzowa Wlkp. |
Zielona Góra Przylep Centrum (nowy) | Budowa przystanku przy przejeździe kolejowym z ul. Przylep-Handlowa. | Brak szybkiego dostępu do transportu kolejowego pomimo bliskiej lokalizacji linii kolejowej. |
Zielona Góra Wschodnia (nowy) | Budowa przystanku przy wiadukcie ul. Kętrzyńskiej | Brak szybkiego dostępu do transportu kolejowego pomimo bliskiej lokalizacji linii kolejowej dla mieszkańców dużych osiedli: Pomorskie, Śląskie, Mazurskie. |
Zielona Góra Zacisze (nowy) | Budowa przystanku przy ul. Bananowej. | Brak szybkiego dostępu do transportu kolejowego pomimo bliskiej lokalizacji linii kolejowej dla mieszkańców dużego osiedla Zacisze oraz studentów Uniwersytetu Zielonogórskiego. |
Przystanek Łężyca powinien powstać z chwilą oddania do użytku łącznicy.
Jeżeli ma powstać Zielona Góra Wschodnia to też powinien powstać Zielona Góra Kampus „A”.
Wtedy w oparciu o te wszystkie planowane przystanki można myśleć o kolei miejskiej.
Bo nie wyobrażam sobie aby w Przylepie stawał np. ekspres do Warszawy.
No ale marszałkowskie długo myślą bo tam są takie tęgie głowy że aż – z litości nie wymienię.
Zielona Góra nie jest wielkim miastem, obecnie ma 140 tysięcy mieszkańców, każda próba budowa nowej infrastruktury może okazać się impulsem do rozwoju. Wystarczy zwrócić uwagę na Rzeszów i Olsztyn. Rzeszów to 200 tysięczne miasto które poszło mocno do przodu w ostatnich 20 latach. Olsztyn od zera zbudował infrastrukturę tramwajową, którą uważam za najlepszą jeśli chodzi o transport miejski. Jeśli w przyszłości w ZG miałaby powstać kolei miejska też byłoby nieźle. Trzeba budować, budować żeby się rozwijać,
Dobry pomysł i lokalizacje, ale wybudowanie samych przystanków niczemu nie pomoże jeśli nie będą tam jeździły chociażby szynobusy i to co najmniej 2 na godzinę. Potrzebne są dodatkowo 2 szynobusy, bo przystanek na Zaciszu leży na innej linii niż pozostałe. Bez pociągów nikt z przystanków nie będzie korzystać tak jak nikt nie korzysta z przystanku w Nowym Kisielinie, bo nic tam nie staje. A jeśli na Zaciszu będą stawały 4 pociągi na dzień, a dodatkowo bilet będzie droższy niż na autobus – wszyscy będą nadal jeździć autobusami i samochodami. A mógłby być dobry zaczątek do kolei lokalnej np. Nowa-Sól – Sulechów, Nowa Sól – Czerwieńsk, Żary – Sól.
Trzeba puścić kolej miejską lub tramwaj po infrastrukturze pkp.
Częstotliwość np. co 20-30 minut powinna wystarczyć na trasie Łężyca – Nowy Kisielin
Dobre początki. 🙂 Osobiście maże o ring-u wokół Zielonej opartej na kolejce szynowej, ale brak funduszy.
Szkoda. Bo jak teraz tego nie zrobią to potem nie będzie miejsca, z powodu zagęszczenia zabudowy deweloperskiej.
Przepustowość Odrzanki jest mocno ograniczona, tu jest też prowadzony ruch towarowy. ZG to nie jest aglomeracja z rozbudowanym układem torowym. Zamiast elektrycznych autobusów lepsze były by tramwaje i taki transport powinien być zapoczątkowany i rozwijany. A stacja Zielona Góra Główna jest stacją ciasną i większego ruchu od tego który jest obecnie, nie obsłuży.
JJm czy jak ci tam Zielona Góra nie jest wielkim miastem co za gówniany komentarz jest 6-tą co do wielkości w kraju Aglomeracją to że ma 140 tysięcy nie ma nic na przeszkodzie bo to nie jest mało a sama powierzchnia 280 km ,człowieczku takie myśli jak twoje to cofanie w rozwoju .Zielona Góra Trój miasto razem ma 200 tysi ludzi z Sulechowem i Nowa Solą plus inne miejscowości co tu się zjeżdżają do pracy .Nowe przystanki to podstawa w tak wielka mieście jaka Jest Zielona Góra .
JJm – Olsztyn miał tradycje tramwajowe – poczytaj sobie…
Jestem sobą, czy jak ci tam. Zielona Góra nie jest żadną aglomeracją. 6 miejsce w kraju ma pod względem powierzchni, z tymi wszystkimi lasami i wsiami 10 kilometrów od centrum. Pod względem liczby ludności jest na 24 miejscu. Jeśli ma być Lubuskie Trójmiasto komunikacyjne to dlaczego nie ma nowych przystanków w Sulechowie i Nowej Soli?
I nie pij, jak piszesz, bo trudno zrozumieć o co ci chodzi.