Jak wybrać i wymienić olej oraz filtr w samochodzie?

0
111

Środki smarne były już powszechnie stosowane w silnikach parowych. Silniki pierwszych samochodów również były smarowane produktami olejowymi docierającymi do części pod wpływem siły ciężkości – grawitacyjnie. Były to systemy z otwartą skrzynią korbową. To znaczy, że zużyty środek smarny po prostu spływał na jezdnię.

Głównym zadaniem elementów filtrujących było oczyszczenie cieczy smarującej z wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń, w tym najmniejszych cząstek ściernych, które prowadzą do przedwczesnego zużycia jednostki napędowej.

Wszystkie części filtra oleju znajdują się w solidnej metalowej obudowie zdolnej do wytrzymania kilkukrotnego ciśnienia oleju. Dodatkowo obudowa chroni przed wszelkimi czynnikami zewnętrznymi i korozją. Filtracja oleju odbywa się poprzez specjalnie wykonany papier falisty. Dzięki temu powierzchnia kontaktu brudnego środka smarnego z warstwą filtracyjną jest maksymalna.

Podczas pracy silnika w oleju gromadzą się produkty spalania z cylindrów, co pogarsza jego właściwości smarne. W wyniku tarcia części metalowych powstają drobne wióry, które przyspieszają zużycie łożysk ślizgowych. Do układu smarowania w czasie pracy może dostać się również kurz, liście, a nawet drobne przedmioty. Filtr, zainstalowany pomiędzy pompą oleju a kanałem smarnym, skutecznie usuwa zanieczyszczenia i produkty zużycia, przywracając właściwości smarne oleju.

Według skuteczności usuwania drobnych zanieczyszczeń, elementy filtracyjne dzieli się na dwa rodzaje: filtry zgrubne, przeznaczone do usuwania grubych zanieczyszczeń; filtry dokładne, które usuwają drobne zanieczyszczenia. Filtry dzieli się na wielorazowe (składane) i jednorazowe (nie składane) w zależności od konstrukcji obudowy i możliwości wymiany elementu filtrującego. W nowoczesnych silnikach można stosować filtry w postaci wkładu, który wkłada się do specjalnej komory.

Jaką drogę pokonuje olej silnikowy, aby skutecznie spełniać swoją funkcję?

Przede wszystkim środek smarny dostaje się do miski skrzyni korbowej silnika. Stamtąd pompa olejowa podaje go do łożysk głównych wału korbowego, które z kolei napędzają moment obrotowy. Przez specjalne otwory w wale korbowym olej dostaje się do łożysk korbowych i płynie przewodami olejowymi prosto do głowic cylindrów. Następnie kanałami smarnymi doprowadzany jest do zaworów i łożysk.

Ponieważ olej przepływa w całości przez silnik, specjaliści zalecają, aby zwrócić uwagę również na taki składnik środka smarnego, jak dodatki. To przecież z ich pomocą, przy odpowiednim doborze środków, można znacznie zwiększyć zakres funkcji oleju silnikowego, co przełoży się na poprawę osiągów silnika. Dodatki są w stanie zneutralizować negatywne działanie kwasów na elementy silnika, chroniąc je tym samym przed korozją. Ponieważ kwasy gromadzą się w silniku, z czasem mogą powodować korozję elementów, co prowadzi do znacznego spadku wydajności. Jednak dzięki zawartym w olejach smarowych detergentom i inhibitorom można zapobiec powstawaniu rdzy i zabezpieczyć przed korozją nawet miękkie metale. Ponieważ procesowi pracy silnika towarzyszą wysokie temperatury, oczywiste jest, że elementy wewnętrzne mają tendencję do dużego nagrzewania się. Powoduje to utlenianie się elementów silnika, co skutkuje powstawaniem osadów lub zwiększeniem lepkości oleju. Aby zapobiec temu procesowi, zaleca się stosowanie antyoksydantów.

Co powoduje konieczność wymiany oleju.

Płyn silnikowy pełni funkcję ochronną, pomaga zapobiegać przedwczesnemu zużyciu mechanizmów, zmniejszając tarcie poprzez otulanie części – w konsekwencji wydłużając żywotność silnika jako całości. Użytkowanie samochodu powoduje wahania temperatury wewnątrz układu silnikowego, olej ogranicza ten efekt, zapobiegając krytycznemu przegrzaniu lub nadmiernemu zamarzaniu części. Z czasem płyn hamulcowy zaczyna tracić swoje właściwości ochronne – spada lepkość, pojawiają się zanieczyszczenia w postaci nagaru i sadzy, które powstają w wyniku pracy silnika. W takim przypadku nie tylko nie pomaga on samochodowi, ale działa negatywnie, powoli wygaszając go z eksploatacji. Dlatego też konieczna jest wymiana płynu silnikowego w odpowiednim czasie.

Czas wymiany oleju dla każdego samochodu jest ściśle indywidualny, zazwyczaj ustala go producent. Istnieje jednak pewien zalecany przedział czasowy. Eksperci zalecają wymianę oleju przynajmniej raz w roku.

Warto też wziąć pod uwagę, że jeśli samochód nie był eksploatowany przez dłuższy czas, w oleju tworzy się kondensat, który utlenia się i zwiększa ryzyko zniszczenia elementów.

Do wymiany oleju w silniku potrzebna jest płaska powierzchnia i rozgrzany samochód.

Konieczne jest zdjęcie zabezpieczenia z silnika, odkręcenie korka wlewu oleju, filtra, następnie odkręcenie korka spustowego od dołu. Następnie trzeba poczekać, aż płyn spłynie do przygotowanego wcześniej pojemnika.

Podczas wymiany filtra konieczne jest nasmarowanie kółka uszczelniającego, aby zapewnić szczelny kontakt z układem silnika. Następnie wlewamy płyn na znak min, czekamy 10-15 minut i uzupełniamy wymaganą ilość, przepełnienia można uniknąć używając bagnetu. Samochód jest uruchamiany i sprawdzana jest szczelność. Jeśli nie ma problemów, można uruchomić samochód.

Źródła informacji:

Informacje o filtrze oleju od autoczesciexpert.pl

Informacja o filtrze paliwa od  azfiltrysamochodowe.pl

 

 

PODZIEL SIĘ

Skomentuj

Please enter your comment!
Please enter your name here