Za dwa lata na lubuskich torach pojawią się dwa nowe zespoły trakcyjne. Mają być nowoczesne i komfortowe. Dostawcą jest firma NEWAG.
– Kupujemy kolejne pociągi za 43 mln zł. Zależy nam na tym, żeby mieszkańcy przesiadali się z własnego transportu do pociągu, ale nie byle jakiego – podkreślała podczas podpisania umowy marszałek Elżbieta Anna Polak. Na nazwy pociągów będzie ogłoszony konkurs. O szczegółach niebawem poinformuje Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego.
Zakupione od firmy Newag dwa kolejne pojazdy kursować będą na trasie Kostrzyn – Gorzów Wlkp. – Krzyż – Poznań. Zakup będzie możliwy dzięki wsparciu ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020 na poziomie 83%. Ale to nie jedyne nowe pojazdy, jakie pojawią się na lubuskich torach. – W przyszłym roku także bydgoska PESA odda nam dwa pociągi z homologacją. Jest to wynik ugody. Kolejne dwa szynobusy z homologacją trafią na lubuskie tory – poinformowała marszałek Polak. – To są bardzo duże inwestycje, ale nikt nie ma wątpliwości że poprawa dostępności transportowej i teleinformatycznej to nr 1 w Lubuskiem – dodała.
Na lubuskie tory wyjadą supernowoczesne pojazdy, wyposażone w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne. – Będą to pojazdy trójczłonowe spełniające najnowsze wymagania techniczne obowiązujące w Europie. Pojazdy będą gwarantowały komfort podróżowania. Na wyposażeniu znajdzie się m.in. system zliczania pasażerów i monitoring pojazdów, będą również aplikacje umożliwiające zarządzenie i diagnostykę pojazdów. Pojazdy będą się poruszały z prędkością min. 120 km na godzinę. Nowoczesne pojazdy będą przenosić siłę pociągową na zespół kołowy. Pojazdy dostarczymy do końca 2020 roku. Co ważne będą przygotowane do eksploatacji w strefie przygranicznej na terenie Niemiec – mówił Józef Michalik – prezes firmy NEWAG. To pierwsze tego typu pociągi na polskich torach. O wysokiej jakości produkowanych przez firmę pojazdów mówił także Senator RP Waldemar Sługocki. – To są sprawdzone pociągi. Świetnie funkcjonują, a pasażerowie są zadowoleni. NEWAG słynie z jakości i myślę, że te pociągi będą nam dobrze służyć. Cieszę się, że te pieniądze pochodzą z Unii Europejskiej. Lubuszanie coraz części i chętniej korzystają z transportu kolejowego, bo jakość taboru jest coraz lepsza – podkreślał.
Inwestycje Województwa Lubuskiego w transport kolejowy
Tabor
- W latach 2003 – 2015 zakupiono 19 pojazdów do ruchu regionalnego, w tym 16 spalinowych i 3 elektryczne o łącznej wartości ponad 184 mln zł. Na zakupy pozyskano dotacje z różnych programów UE w kwocie około 100 mln.
- W roku 2013 zakupiono w Pesie cztery pojazdy „Link” o łącznej wartości 47,6 mln zł, które obecnie kursują na trasach Kostrzyn – Krzyż oraz Gorzów Wlkp. – Zielona Góra. Zakup został dofinansowany w 85% ze środków UE w ramach LRPO.
- W latach 2014-2015, w ramach tzw. Zachodniej Grupy Zakupowej, zakupiono w NEWAG-u trzy elektryczne zespoły trakcyjne „Impuls” o wartości 64,2 mln zł do obsługi połączeń na linii Nowa Sól – Zielona Góra – Poznań Gł. Zakup został dofinansowany w 50% ze środków UE w ramach POIiŚ.
- W roku 2014 zawarto wieloletnią umowę ze Spółką Przewozy Regionalne, która umożliwiła przewoźnikowi uzyskanie dotacji z UE na modernizację 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych. W efekcie tego kontraktu, pociągi relacji Wrocław Gł. – Zielona Góra i Zielona Góra – Szczecin Gł. obsługują obecnie zmodernizowane jednostki.
- W ramach rekompensaty za brak niemieckiej homologacji „Linków”, Pesa w 2019 roku dostarczy do Województwa Lubuskiego dwa dodatkowe pojazdy tego typu z niemiecką homologacją. Wartość rynkowa tych pojazdów to 34,4 mln zł. Dopuszczenie do eksploatacji po niemieckich torach umożliwi szersze wykorzystanie tych pojazdów w ruchu transgranicznym.
- W roku 2018 wyłoniono w przetargu wykonawcę dwóch nowych spalinowych zespołów trakcyjnych. Trójczłonowe pojazdy mają zostać dostarczone przez NEWAG SA w listopadzie 2020 roku. Zakup poprzedziło studium wykonalności, którego rezultatem było ustalenie trasy na której będzie on najlepiej wykorzystany tj: Kostrzyn – Gorzów Wlkp. – Krzyż – Poznań. Na zakup o wartości 43 mln zł pozyskano 83% dofinasowania z UE w ramach RPO – Lubuskie 2020. Większy udział budżetu województwa w zakupie wynika ze wzrostu cen rynkowych.
Infrastruktura
- W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwo Lubuskie wspiera inwestycje na liniach kolejowych realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
- W latach 2007 – 2014 dofinansowano z RPO modernizację 160 km linii kolejowych na terenie województwa lubuskiego oraz budowę 2,1 km nowej linii tzw. łącznicy Czerwieńsk Południe – Czerwieńsk Wschód. Wartość zrealizowanych projektów to blisko 130 mln zł.
- Do roku 2023 zaplanowano kontynuację rozpoczętych w poprzednim okresie inwestycji, w tym:
- Modernizacja linii kolejowej nr 358 Zbąszynek – Gubin na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk – II etap Szacunkowa wartość projektu zaprojektuj i wybuduj 69,8 mln zł
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 203 na odcinku Krzyż – Gorzów Wlkp. – etap I Szacunkowa wartość opracowania dokumentacji projektowej 8,9 mln zł
- Rewitalizacja linii kolejowych nr 14 na odcinku Żagań – Żary – Forst
oraz nr 275 na odcinku granica województwa – Żagań (w rezerwie)
Szacunkowa wartość projektu 173 mln zł
Inwestycje ze środków centralnych wspierające projekty regionalne
- Modernizacja estakady kolejowej i stacji w Gorzowie Wielkopolskim – 115 mln zł (w trakcie realizacji)
- Rewitalizacja mostu kolejowego na Odrze na linii kolejowej nr 358 –
32 mln zł (ogłoszono przetarg na wykonanie dokumentacji)
- Przebudowa mostów kolejowych na Bobrze i Kwisie na linii nr 275 – 11,8 mln zł (w końcowej fazie realizacji)
- Trwają analizy zasadności elektryfikacji odcinka linii nr 203 Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn. Decyzja PKP PLK SA o rozpoczęciu elektryfikacji polskiego odcinka, zwiększy szanse na podjęcie takiej samej decyzji po stronie niemieckiej.
- Rządowy program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej zakłada elektryfikację odcinka linii nr 358 Czerwieńsk – Guben
Organizacja przewozów regionalnych
- Województwo Lubuskie jako organizator kolejowych przewozów wojewódzkich powierza wykonywanie tych usług Spółce Przewozy Regionalne. Część przewozów na południu naszego województwa wykonują również Koleje Dolnośląskie.
- Ogólna długość czynnych linii kolejowych 917 km
- Długość linii, po których kursują pociągi pasażerskie 664 km
- Wielkość pracy eksploatacyjnej około 3 mln pockm.
- W roku 2017 w pociągach regionalnych na terenie naszego województwa przewieziono ponad 2.8 mln pasażerów.
Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego
O co tu chodzi w tym wszystkim ? To jakiś raport albo sprawozdanie kolejarskie z Lubuskiego. Pewnie mieli wysłać to do ministerstwa a nie do redakcji. Maniek, trzymaj mnie bo się wywrócę !
Czy autor artykułu móglby wyjaśnic co oznacza stwierdzenie : „Nowoczesne pojazdy będą przenosić siłę pociągową na zespół kołowy.” Merytorcznie to stwierdzenie nie ma sensu. Pozdrawiam.