Duże podwyżki za parkingi. Co na to radni?

11
810
fot. ZielonaNews.pl

Do rady miasta wpłynęła uchwała dotycząca zmian w Miejskiej Strefie Parkowania. Dla mieszkańców oznacza ona spore zmiany. Zyskać ma środowisko i komfort życia w mieście. 85 procent mieszkańców, którzy wzięli udział w naszej sondzie, nie popiera zmian (W sondzie możecie zagłosować tutaj: Sonda dotycząca zmian w strefie parkowania). Głos w sprawie zabrali także radni. Ich zdania są podzielone.

Czytaj dalej za reklamą —->



Czy uda znaleźć się porozumienie?

Autorem projektu jest radny i prezes stowarzyszenia Rowerem do Przodu Robert Górski z klubu Zielona Razem. Uchwała ma na celu ograniczenie ruchu samochodowego w centrum i zachęcenie mieszkańców do korzystania z komunikacji zbiorowej. Żeby to osiągnąć projektodawca wprowadza m.in. większe opłaty za parking, a także chce wydłużyć godziny poboru opłat za parkowanie. Mało tego, ma zwiększyć się sama strefa wyższych opłat za parkowanie.

Czytaj dalej za reklamą —->



Radni będą decydować co robić z uchwałą

Uchwała trafi na sesję rady miasta. A wtedy, to radni zdecydują co dalej. Może być tak, że przyjmą ją w całości, tak jak jest, a być może będą postulować zmiany. Zapytaliśmy lokalnych polityków, co myślą o propozycji zmian w Miejskiej Strefie Parkowania.  Radny Jacek Budziński z PiS zapowiada już, że za takim kształtem uchwały nie zagłosuje. – Ale myślę, że uda się dojść do konsensusu – dodaje. Z kolei Marcin Pabierowski z PO wyjaśnia: Tak naprawdę to projekt i dopiero go analizujemy. Samo założenie aby zwiększyć rotacyjność miejsc, tak jak jest w innych miastach poprzez podwyżkę opłat, może zdać egzamin. Radny Paweł Wysocki z klubu Zielona Razem zapewnia, że uchwałę poprze. – Musimy iść trendem państw zachodnich – tłumaczy.

Czytaj dalej za reklamą —->



Opłaty trzeba  zwiększyć

Spora część mieszkańców nie jest zadowolona ze zmian. Najbardziej dotkliwe będą podwyżki. Radny Budziński przyznaje, że są jednak konieczne. – Rzeczywiście od 2011 roku nie zwiększaliśmy kwot za parkowanie, ale ta uchwała idzie, w mojej ocenie, za daleko. Wątpliwości wzbudza przede wszystkim wzrost cen za pierwszą godzinę i kolejne parkowania. Pierwsza godzina parkowania ma kosztować 3, 90 zł. Więc jest to prawie dwukrotny przyrost. Ja uważam, że pierwsza godzina powinna być bardziej atrakcyjna. Bo to wymusza na kierowcach szybsze załatwienie sprawy, po to aby opuścić strefę i nie płacić więcej – wyjaśnia radny. Janusz Rewers również uważa, że podwyżki są potrzebne, ale nieznaczne. – Jedyne co moje przekonuje to bardzo umiarkowana podwyżka, aby dogonić chociaż inflację – komentuje na naszym fanpage J.Rewers.

Czytaj dalej za reklamą —-> 



Im wyższa opłata tym mniejsza chęć do zostawienia auta w centrum

Z kolei P. Wysocki wyjaśnia, że podwyżki nie zniechęcą mieszkańców do przyjeżdżania do centrum. – Dla osób przyjeżdżających do centrum na szybkie zakupy czy załatwić sprawę cena nie będzie zaporowa. Dopiero dla osób przyjeżdżających tu do pracy i zajmujących 80% miejsc przez cały dzień taka opcja może się mało opłacać – wyjaśnia radny Wysocki.

Czytaj dalej za reklamą —->



Zmniejszy się ruch w centrum

Radny Budziński podkreśla także, że wydłużenie godzin funkcjonowania strefy może wpłynąć niekorzystanie na ruch na deptaku. – Mieszkaniec, który będzie musiał zapłacić w śródmieściu nie będzie chciał korzystać ze sklepów czy restauracji – tłumaczy radny. Podobnego zdania jest radny M. Pabierowski. – Godziny opłat do 19 to za długo. Akceptowalna byłaby godzina 17.00, może 18.00. Trzeba poczekać na opinię mieszkańców – podkreśla Pabierowski.

Czytaj dalej za reklamą —->



A może zwiększyć komfort miejskiej komunikacji?

Ale P. Wysocki podkreśla, że cena ta nie dotknie odwiedzających deptak “na chwilę”, tylko tych, którzy zostawiają auta na cały dzień. – I nie chodzi tu o dodatkowe dochody bo nie będą one znaczne dla całości budżetu. Chodzi o wypracowanie nowych trendów – wyjaśnia Wysocki. Zdaniem M. Pabierowskiego nie opłaty za parking, ale komfort komunikacji może wpłynąć na takie trendy. – Moim zdaniem zachętą do przesiadki na transport miejski będzie podniesienie jego komfortu czyli obudowane wiat przystankowych,  podgrzewane siedziska czy wydzielenie buspasów aby autobus miał przewagę nad autem. Wtedy nie trzeba będzie podnosić cen za parkingi, bo po prostu ludzie pojadą autobusem szybciej –  wyjaśnia Pabierowski.

Czytaj dalej za reklamą —->



Będzie porządek z kartami mieszkańców

Ważną zmianą są te związane z kartami mieszkańców. – Dobrze, że uchwała chce uporządkować kwestię kart mieszkańców, ponieważ były takie przypadki, że osoby mieszkające na innych osiedlach, ale są zameldowane w śródmieściu taką kartę wykupują za 120 zł i mogą cały rok parkować – wyjaśnia Budziński. Podobnego zdania jest M. Pabierowski: Ważne aby karty miejskie były dopasowane do ilości lokali na starówce, aby nie było rejestracji 10 aut na lokal – tłumaczy Pabierowski.

Czytaj dalej za reklamą —->



Na co pieniądze ze strefy?

– Pozytywnym aspektem uchwały jest to w jaki sposób ma się wykorzystać pieniądze uzyskane ze wzrost opłat, czyli na poprawę bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów – wyjaśnia radny Budziński. Ale M. Pabierowski ma inny pomysł na wykorzystanie tych funduszy. – Będę postulował aby pieniądze ze strefy płatnej inwestować właśnie w buspasy i wygodne przystanki autobusowe – tłumaczy Pabierowski.

Uchwała rada będzie konsultowana na sesji. – Myślę, że możemy dojść do konsensusu. Trzeba by było zejść z proponowanych podwyżek i zastanowić się czy konieczne jest poszerzenie strefy i jej oddziaływania – dodaje Budziński. Z kolei P. Wysocki zapewnia: Poprę projekt uchwały przygotowanej przez Roberta Górskiego swoim podpisem. 

 

PODZIEL SIĘ

11 KOMENTARZE

  1. Już wielokrotnie pisałem co sądzę o podwyżce opłat za parkowanie w strefie.
    Podwyższanie opłat za parkowanie i jeszcze przeznaczenie dochodów z tego tytułu na ścieżki rowerowe świadczy i fiskalnym celu uchwały. I nie wiem co by Górski razem z Kubickim opowiadali to zdania nie zmienię. Dziwię się innym radnym, którzy wypowiadają się w tym temacie, ale słyszę kwakanie na jedną nutę – podwyżka i wydłużenie czasu do 19.00 to jedyne rozwiązanie.
    Panie Pabierowski to może od razu 20,0 zł za pierwszą godzinę. Wtedy to nawet taksówką opłaca się pojechać. A ile ławek by można nagrzać na przystankach. Wiercenie kieszeni mieszkańcom to chyba nie jest dobry i ekonomiczny sposób.
    Gdyby jeszcze te pieniądze były przeznaczone na zwiększenie miejsc postojowych w strefie.
    A można tanim kosztem uzyskać dosyć sporo miejsc. Choćby podwórka w strefie.
    Ale lepiej trwonić pieniądze na podgrzewane ławki. Po PO wszystkiego można się spodziewać.

  2. Podwyżka o niemalże 100% to zły pomysł, jeśli nie chodzi o środki – które jak mówią radni są marne, to o co chodzi ? O to, by zabić deptak, centrum ? Problem braku miejsc parkingowych tworzą w większości ludzie pracujący w obrębie centrum, tak?, to dlaczego miasto nie wprowadzi zachęt w postaci tańszej komunikacji publicznej dla rzeszy tych ludzi ? Parking koło palmiarni także jest zatłoczony przez wiadomo kogo, i co ? I nic, wywalą sobie za kupę $ od podatników parking poziomowy, brawo, małomiasteczkowe myślenie.

  3. Otworzy się nowa część Galerii “F” przy Wrocławskiej to handel w centrum zaniknie m.in. dzięki Wam Radni!

  4. Duże podwyżki za parkingi. Co na to radni? Odpowiedź j i spółka mają wywalone na zdanie mieszkańców. Kredyt trzeba spłacać no i j musi zadowolić naczelnego pedlarza.

  5. Podwyżki parkingu muszą być tak jak to robią inne polskie miasta. Mandaty uda w górę, pensja minimalna w górę to i parkowanie w górę. Normalna kolej rzeczy.

    Powód jest prosty zamiast jechać autem do miasta, korzystanie z komunikacji miejskiej lub rowerów w sezonie .

    3.90 to chyba trochę za mało A dla innych w ogóle za dużo . Powinno być 5 zł. I oczywiście zwiększona strefa płatnego parkowania.

    Proszę zauważyć ile średnio w każdym aucie jedzie osób 1-2 w tym kierowca. Dlatego bo w rodzinie zwykle są 2 auta bo każdemu się opłaca.

  6. Tadek ty tak serio !!! W którym urzędzie pracujesz ?? Czy tym nędznym mzk?? Czy masz takie wyobrażenie świata jak chora greta??

  7. Tu nie chodzi o żaden ruch tylko o kasę… proste. Blokują ci co stoją pierwszą godzinę? Chyba niebardzo… Albo po 16 jest ciasno w mieście? Chyba nie. Zwiększyć koszt abonamentów, cenę 3h lub więcej i od 8 do 16 oplata jest rozsądna jak na ZG. Ale urzędnik urzędnika nie skrzywdzi…

  8. Nad Morzem (Kołobrzeg, Gmina Rewal, itp.) łupią w sezonie o 8 do 20, 7 dni w tygodniu za parkowanie…

  9. Nie każdy może sobie pozwolić na jazdę MZK do centrum – co mają zrobić rodzice, którzy pracują w centrum, ale rano rozwożą dzieci do szkół?
    Mieszkam na samej północy miasta. Starsze dziecko podrzucam do szkoły do Przylepu (taka rejonizacja), a młodsze do przedszkola aż w okolice Focusa (przebijam się więc przez całe miasto, ale niestety nie mogłam zapisać dziecka do placówki bliżej miejsca zamieszkania). Pracuję w centrum przez 8 h i parkuję zazwyczaj przy ul. Chopina (od lat kupuję systematycznie bilet 3-miesięczny). Od momentu wyjazdu z mieszkania do chwili dodarcia do pracy mija 30-40 minut (w zależności od porannych korków). Nie mam fizycznej możliwości wozić dzieci autobusami MZK, ani dotrzeć w okolice centrum przed godz. 7:00, by zaparkować gdzieś na dziko, bez opłat. Nie mam pojęcia co zrobię, jeśli podwyżki wejdą w życie – niestety na dzień dzisiejszy absolutnie nie stać mnie na opłacanie abonamentu przy tak astronomicznej cenie (wg planów koszt abonamentu 3-miesięcznego wzrośnie z 280 zł na 1100 zł)… Rozumiem wzrost cen, ale te kwoty są kosmiczne! 🙁

  10. Podwyżki w pracy, jeśli ktoś dostaje, zżerają wszelkiej maści podwyżki cen, a nawet przy okazji ceny są podwyższane ponad stan, więc tak naprawdę w kieszeni zostaje mniej mimo wyższej pensji. To wszystko po to by żyło się nam lepiej?

Skomentuj

Please enter your comment!
Please enter your name here