Dieta przy refluksie – zobacz, jakich rodzajów pieczywa unikać

0
134
fot. materiały prasowe

Bardzo dużo osób lubi bułki na śniadanie. Bez względu, czy pszenne, grahamki czy orkiszowe – sięgamy po jedną z nich, zastanawiając się, czy to na pewno ta właściwa, gdy chorujemy na refluks. Jaki rodzaj bułki mam zjeść, aby znowu nie męczyła Cię zgaga w przełyku? Zobacz, jaka jest odpowiednia dieta przy refluksie.

Czym jest refluks żołądkowo-przełykowy?

Zanim powiemy jak się odżywiać przy refluksie, wyjaśnijmy, że refluks ta choroba polega na cofaniu się treści pokarmowej. Wszystko przez niedomykający się zwieracz, który powinien oddzielać poszczególne części przewodu pokarmowego. Każda z tych części ma inne pH i inne enzymy. Dlatego jeśli treść z żołądka wróci do przełyku, to mieszają się enzymy, co skutkuje właśnie pieczeniem w okolicach przełyku, czyli zgagą.

Krok drugi – zapisuj, które produkty Ci szkodzą i zmień styl!

Dieta przy refluksie przełykowym jest kwestią indywidualną. Dietetyk kliniczny Michał Wrzosek na pytanie co można jeść przy refluksie, odpowiada następująco: „Świetnym sposobem na ustalenie, które produkty sprawiają Ci problem, jest zapisywanie przez 1-2 tygodnie co jesz i kiedy pojawiają się objawy. Z pewnością będziesz w stanie zauważyć korelację, a dzięki temu wyeliminujesz produkty, które przyczyniają się do dyskomfortu”.

Wrzosek radzi też: „Ostatni posiłek spożywaj na 3-4 h przed snem, aby uniknąć objawów refluksu w nocy. W pozycji leżącej gorzej zachodzi opróżnianie żołądka i oczyszczanie przełyku z zarzucanej treści. Dodatkowo, ze względu na anatomię żołądka, spanie na lewym boku powinno zmniejszyć objawy”. Radzi również, aby dieta dla osób z refluksem składała się z regularnych posiłków, odpowiedniej ilości wody w diecie, małych porcji jedzenia i niezbyt późnej kolacji. Pomóc może też umiarkowana aktywność fizyczna. Dodatkowo powinniśmy rzucić palenie wyrobów tytoniowych. Szczegółowe informacje znajdziesz na blogu Michała Wrzoska.

Wyrzuć z diety refluksowej pieczywo pszenne

Zajadając się chlebem pszennym, nie tylko pozbawiasz się składników odżywczych, ale wręcz aplikujesz sobie wysoki indeks glikemiczny, który zwiększa nadwagę. Ta z kolei zwiększa ciśnienie śródżołądkowe, które wypycha treść z żołądka do przełyku, co skutkuje charakterystycznym pieczeniem i uczuciem dyskomfortu.
Zapomnij o żytnim chlebie na zakwasie

Ciemny chleb żytni – uważamy go za bardzo zdrowy i ekologiczny, a jednak dla osób z refluksem chleb i bułki na zakwasie są szkodliwe. Pobudzają wydzielanie kwasu solnego w żołądku, co zwiększa objętość treści żołądkowej. Z podobnego powodu należy zapomnieć na przykład o cytrusach.

Refluks a musli i pieczywo pełnoziarniste

Pieczywo owsiane, musli (z pestkami dyni, słonecznika, ziarnami sezamu) – niestety podrażnia uszkodzoną błonę śluzową przełyku. Dlatego, mimo mnóstwa witamin i minerałów zawartych w tym chlebie, osoby chore na refluks żołądkowo-przełykowy powinny z niego zrezygnować.

Często słyszy się, że przy tym schorzeniu nie powinno się jeść pełnoziarnistego pieczywa. A przecież pełnoziarniste bułki są bardzo zdrowe. Wzmacniają układ pokarmowy i chronią serce. Dietetycy zalecają, aby zrezygnować z tych pokarmów tylko w momencie zaostrzenia objawów refluksu.

Pokochaj pieczywo orkiszowe

Dieta przy refluksie powinna składać się z pieczywa grahamowego albo orkiszu, który jest w 100% przyswajany przez ludzki organizm. Lista dobroczynnych substancji odżywczych jest imponująca. Orkisz zawiera m.in. mangan, fosfor i selen. Obecność dobroczynnych składników sprzyja utrzymaniu szczupłej sylwetki, co, jak pisaliśmy, utrzymuje w normie ciśnienie śródżołądkowe. Z tego samego względu zaleca się pieczywo graham.

Co pić w diecie refluksowej?

Na koniec jeszcze kilka porad – zrezygnujcie ze smarowania chleba smalcem, unikajcie zbyt ciasnych ubrań, a jeśli pijecie kawę, to raczej nie zaparzajcie jej zbyt mocnej. Dobrze byłoby też, gdyby nie pojawiała się ona w Waszym menu zbyt często.

Nie poleca się napojów gazowanych oraz sztucznie słodzonych. Lepiej zastąpić je wodą, która dla osób chorujących na refluks jet bardzo bezpiecznym napojem. Z czasem, gdy Wasz żołądek już się ustabilizuje, możecie zdecydować się na specjalistyczne herbatki oraz na soki z niektórych owoców.

PODZIEL SIĘ

Skomentuj

Please enter your comment!
Please enter your name here