Czy droga pod wiaduktem została poszerzona?

10
11667
fot. ZielonaNews.pl

Remont związany z przebudową wiaduktu przy ul. Batorego i drogą pod nią to już legenda. Temat ten przysparza zielonogórzan nieustannie powodów do żartów, uwag i dyskusji. Wśród licznych komentarzy pojawiły się pytania i wątpliwości co do tego tego, czy droga pod wiaduktem została rzeczywiście poszerzona i czy po remoncie miną się tutaj autobusy. Wielu z Was wątpi, że coś się zmieniło. Temat sprawdziliśmy.



O ile poszerzyli drogę? “O pół”, “Mniej niż pół cm”… A może zwęzili?

Zgodnie z szacunkami magistratu (kiedy droga była otwarta) dziennie przejeżdżało tutaj ponad 28 tys. samochodów osobowych i 1200 samochodów ciężarowych. O ile dwie osobówki nie miały problemu by się minąć tak dwa autobusy problem taki miały. Wśród komentarzy, które pojawiają się w naszym serwisie lub pod postami na naszym fanpage na Facebooku czytamy, że szerokość jezdni budzi w Was spore wątpliwości. Pani Anna pisze: Myślałam, że w wyniku remontu przejazd będzie szerszy. Z kolei Leszek dodaje: Ciekawe jak powiedzą kierowcom, że dalej jest zwężenie…? A Marcin żartuje: Ponoć piesi mają biegać nad nim przez tory na szage, bo z autami się nie pomieszczą.



O ile centymetrów będzie szerzej?

David pyta o konkrety: o ile centymetrów jest szerzej?. Kąśliwych i sarkastycznych odpowiedzi jednak nie brakuje: Agnieszka “wyjaśnia”: o pół centymetra, a Marcin licytuje: chyba jest węziej. Rafał ocenia: Jest około 6 i pół metra szerokości, czyli dwa autobusy nie miną się. W dyskusji zabrał głos także radny Robert Górski: Skąd te głosy o zwężeniu? Przecież ta jezdnia pod wiaduktem ma teraz 6,00 m, czyli pasy są 2x 3,00 m. Wcześniej było 5,30 m, czyli 2,65 m na pas. I pokazuje projekt (znajdzie go niżej).



Co na to dokumentacja projektowa?

Żeby upewnić się jak sprawa wygląda zajrzeliśmy do dokumentacji projektowej. Głównym założeniem rozbudowy drogi jest dostosowanie jej przebiegu do przebudowywanego obiektu oraz zwiększenie parametrów skrajni drogowej pod wiaduktem kolejowym. – Skrajnia drogowa po wykonaniu przebudowy ma osiągnąć wysokość minimalną wynoszącą 4,20 m. Projektuje się jezdnię dwukierunkową o szerokości 6,0 m o przekroju ulicznym 1×2 (jedna jezdnia dwa pasy ruchu).Wzdłuż obu krawędzi zostaną wykonane ciągi piesze o szerokości minimalnej, w obrębie wiaduktu wynoszącej 1,50 m oraz 2,0 m na pozostałych odcinkach – czytamy w projekcie (na stronie urzędu miasta znajdziecie dokumenty przetargowe—-> Przebudowa ul. Batorego pod wiaduktem). Poniżej znajdziecie także fragmenty opisowe związane ze stanem obecnym (jak i tym który był).



Czy zatem dwa autobusy miną się?

Zatem do sedna: Czy dwa autobusy miną się?  Sprawdziliśmy jaka jest szerokość autobusu. – Maksymalna szerokość autobusu bez lusterek bocznych, bocznych świateł i innych podobnych elementów wynosi 2,55 m. Typowy pas jezdni w mieście ma od 3 do 3,5 metra szerokości. Typowe trasy miejskich autobusów są jednak ustalane w taki sposób aby szerokie autobusy nie poruszały się zbyt często po wąskich pasach. Minimum  3 m szerokości musi posiadać również buspas. W praktyce jeśli autobus porusza się pasem skrajnym lewym bądź prawym, nawet 3 metrowy pas umożliwia doświadczonemu kierowcy autobusu bezkolizyjną jazdę bez zahaczania innych pojazdów lusterkami – czytamy na stronie pojazdy.net. Z kolei na stronie Drogi gminne i powiatowe sprawdziliśmy, że w przypadku dróg o większym natężeniu ruchu, jak ulice lokalne i zbiorcze, zalecane jest stosowanie pasów ruchu o szerokości 3,0–3,5 m. Umożliwia to bezpieczne poruszanie się samochodów ciężarowych i pojazdów komunikacji miejskiej (zobacz: Drogi gminne i powiatowe.). Poniżej znajdziecie rysunek i opisy z przetargu.



Projekt, który przedstawił radny Robert Górski

A  poniżej kilka fragmentów ze specyfikacji z przetargu (tutaj możecie zobaczyć dokument: Przebudowa ul. Batorego

Jak było przed?

Ulica Stefana Batorego na analizowanym odcinku posiada przekrój uliczny 1×2 (jedna jezdnia dwa pasy ruchu). Szerokość istniejącej jezdni jest zmienna i wynosi od ok. 6,00 m w obszarze dojazdu do wiaduktu do ok. 5,30 m pod wiaduktem kolejowym. Nawierzchnia jezdni jest bitumiczna, a ruch jest prowadzony z uwzględnieniem jednostronnego pierwszeństwa w sytuacji, PRACOWNIA PROJEKTOWA M-TRAKT
gdy dwa pojazdy nie zmieszczą się jednocześnie w świetle poziomym wiaduktu. Dodatkowo problematycznym elementem jest skrajnia pionowa pod wiaduktem, która w chwili obecnej wynosi 3,50 m co powoduje ograniczenia dostępności drogi dla wielu pojazdów. Na odcinku zlokalizowanym poza wiaduktem przebiegają dwustronne chodniki dla pieszych o szerokości ok. 2,0 m, natomiast pod wiaduktem przebiega jedynie jednostronny chodnik dla pieszych zlokalizowany po prawej stronie jezdni, którego szerokość wynosi w chwili obecnej ok. 1,00 m. Ukształtowanie terenu zlokalizowanego w bezpośrednim sąsiedztwie generuje w obrębie inwestycji trzy zjazdy indywidualne istniejące, które posiadają nienormatywne spadki podłużne oraz, w przypadku zjazdu Z3, nienormatywną szerokość. W km 0+117 zlokalizowane jest istniejące skrzyżowanie z ul. Generała Mariana Langiewicza, która stanowi drogę gminną kl. D. (informacja z dokumentów przetargowych – przyp. red.)

Jak ma być?

Projektowane przedsięwzięcie ma na celu usprawnienie ruchu drogowego na terenie miasta Zielona Góra w ciągu ul. Stefana Batorego – droga powiatowa klasy Z. Opracowanie obejmuje odcinek drogi o długości ok. 130,0 m w miejscu skrzyżowania analizowanej ulicy z linią kolejową nr 273 relacji Wrocław – Szczecin. Linia kolejowa w miejscu skrzyżowania przebiega po wiadukcie kolejowym, który zostanie przebudowany w ramach projektu Modernizacja linii kolejowej nr 273 na odcinku Głogów – Zielona Góra – Dolna Odra stanowiącego odrębne opracowanie i zamierzenie inwestycyjne. Głównym założeniem rozbudowy drogi jest dostosowanie jej przebiegu do przebudowywanego obiektu oraz zwiększenie parametrów skrajni drogowej pod wiaduktem kolejowym. Skrajnia drogowa po wykonaniu przebudowy ma osiągnąć wysokość minimalną wynoszącą 4,20 m. Wysokość skrajni drogowej jest zgodna z §54 ust. 3 pkt. 2) zgodnie, z którym wysokość skrajni drogi może być zmniejszona do 4,20 jeżeli jest przebudowywana albo remontowana droga klasy Z, natomiast obiekt nad tą drogą nie jest objęty tymi robotami Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z 2016 r. poz. 124).
Projektuje się jezdnię dwukierunkową o szerokości 6,0 m o przekroju ulicznym 1×2 (jedna jezdnia dwa pasy ruchu). Wzdłuż obu krawędzi zostaną wykonane ciągi piesze o szerokości minimalnej, w obrębie wiaduktu wynoszącej 1,50 m oraz 2,0 m na pozostałych odcinkach. Różnice wysokościowe pomiędzy jezdnią i chodnikiem w świetle wiaduktu zostały zredukowane poprzez murki oporowe o zmiennej wysokości. W ramach projektu należy również wykonać powiązania ze wszystkimi działkami przyległymi do pasa drogowego. Nawierzchnie projektowanych elementów należy wykonać jako bitumiczną dla jezdni oraz betonową wykonaną z kostki betonowej dla chodnika i dla zjazdów. Kolorystykę projektowanych elementów należy uzgodnić z Inwestorem. W ramach inwestycji należy również przebudować istniejące zjazdy indywidualne do posesji. (informacja z dokumentów przetargowych – przyp. red.)

 

 

 

 

 

 

 

 

PODZIEL SIĘ

10 KOMENTARZE

  1. Czyli po dwóch latach jest szerzej o szerokość chodnika (patrząc w kierunku centrum) po prawej stronie.

  2. Szału nie ma. Po co chodnik od. str. ul Langiewicza?
    Później i tak nie da się przejść w kierunku ronda tą stroną a na pewno nie z wózkiem dziecięcym.
    Bez tego chodnika byłoby 2×3,5m jezdni i jeszcze po pół metra opaski bezpieczeństwa z każdej strony.

  3. Że zapytam: 70 cm szerzej? Naprawdę? Za ile? Jak długo? A do 1 kwietnia daleko. Najdroższy centymetr w mieście.

  4. Hmmm. Nie znam sie. Ale pierwsza mysl mam taka czy nie prosciej i taniej było wykopac z boku osobny tunel dla pieszych a to co jest to w 100% przeznaczyc na jezdnie ?

  5. Ulica jest szersza o SIEDEMDZIESIĄT centymetrów ?? Czy władze miasta są dumne z wykonanej pracy? Jaki jest całkowity koszt przypadający na centymetr poszerzonej ulicy? Przecież to jest gruby wał z tą przebudową!! To może ja zadzwonię do Banasia?

  6. Ale przeczytaliście cały artykuł, czy tylko to miejsce mówiące o szerokości wiaduktu?
    Bo wiecie, że przed remontem szerokość drogi dojazdowej to 6,00 m i to się nie zmienia?
    “Szerokość istniejącej jezdni jest zmienna i wynosi od ok. 6,00 m w obszarze dojazdu do wiaduktu do ok. 5,30 m pod wiaduktem kolejowym.”
    Jaki jest sens robić wiadukt szerszy niż droga dojazdowa do niego?

  7. po co chodniki po dwóch stronach tunelu skoro przed i za tunelem sa zaraz pasy dla pieszych? Wystarczyłoby po jednej stronie a zamiast tego szersza ulica. Co za amator to projektował?

  8. Po komentarzach widać, że naród nie kupił tego. Hehe brawo. Chyba wiemy wszyscy o co tu chodzi.

  9. No cóż nikt nie mówił że logika musi być zachowana na Trasie Północnej nie ma prawoskrętów (a mogły być) to na Batorego zostawili pasy dla pieszych przed i za wiaduktem i z dwóch strony chodnik – który się zwęża z jednej strony bo są kamienice i ludzie będą musieli przez jednię przechodzić na pasch – więc droga się będzie korkować. A można było zrobić chodnik po jednej stronie tylko szerszy…

Skomentuj

Please enter your comment!
Please enter your name here