Specjalna strefa dla elektromobilności w Zielonej Górze. Jest apel rady miasta

0
419
fot. materiały prasowe

Podczas wtorkowej sesji rady miasta radni podjęli apel dotyczący utworzenia terenu inwestycyjnego dedykowanego branży elektromobilności w Zielonej Górze. Chodzi o teren przy S3 w sąsiedztwie osiedla pomorskiego.




Teren inwestycyjny dla branży elektromobilności

– 21 września 2021 roku weszła w życie ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych ze specjalnym przeznaczeniem gruntów leśnych, w skrócie jest to Lex izera. Dla dwóch obszarów w Polsce tj. Jaworzna i Stalowej Woli stworzono specjalne możliwości uzyskania ekwiwalentnego terenu pod inwestycję bazując na gruntach lasów państwowych. Od wielu lat mówimy, o ty by przy trasie S3 powstał nowy obszar inwestycyjny. Lubuski Park Technologiczny został już wyczerpany, więc musimy znaleźć rozwiązanie dla sienie – mówił  Dariusz Lesicki, wiceprezydent miasta. Dodał, że obecnie to dobry czas by iść w stronę eletromobilności. A Zielona Góra powinna zostać także wyszczególniona. –  Chcielibyśmy, żeby tym trzecim obszarem był obszar Zielonej Góry – tłumaczył. Wiceprezydent wyjaśniał, że planowane jest także dobre skomunikowanie tego miejsca i poza dojazdem samochodowym bierze się także pod uwagę możliwość dojazdu komunikacją miejską i kolejową.

Co ze strefą buforową?

Z kolei radny Jacek Budziński dopytywał o tereny tzw. bufowe między osiedlem a strefą. – Sam pan wie, że mieszkańcy chcieliby żeby ta strefa była jak najszersza. Ile ta strefa buforowa przy obu tych strefach, jakie mają szerokości? – dopytywał. W odpowiedzi D. Lesicki wyjaśniał, że jest zabezpieczony obszar terenów zielonych. – W studium zostawiliśmy bufor obszarów zielonych, który ma zabezpieczyć mieszkańców osiedla mazurskiego i ul. Mrągowskiej od tego aby, jeśli pojawią się przekroczenia hałasu, aczkolwiek nie zakładamy, to myślę, że ten obszar jest od 150 do 200 metrów – tłumaczył wiceprezydent.

Wylesienie terenu i alternatywne miejsca




Inni radni wskazywali, że być może  lepsze byłyby inne tereny pod taką inwestycję. Radny Sławomir Kotylak proponował tereny wzdłuż drogi DK 32 czy między Ługowem a Niedoradzem.  Z kolei radny Legutowski zauważał: Cieszę się, że powstają nowe strefy. Tylko trochę mnie niepokoi to miejsce, bo to kosztem lasu, a można by wybrać takie, gdzie jest piach. Ale dobrze, że to powstaje, żeby była praca dla naszych dzieci, żeby zostały tutaj u nas i mogły znaleźć dobrą pracę – wyjaśniał.

Radny Paweł Zalewski przyznał, że wylesienie tego terenu też nastręczało mu sporo kłopotu. – Miałem obiekcję co do wylesienia takiego terenu. W rozmowach z mieszkańcami i przyrodnikami, w momencie gdyby tam doszło do inwestycji nie polegających na budowie magazynów czy prostego przemysłu tylko wysokich technologii, to znacząco wzrosła by zasadność wylesienia tego terenu. Dlatego zagłosuję „za” tym apelem – tłumaczył.

Możliwości rozwojowe dla miasta




Wiceprezydent Lesicki przekonywał: Tą ustawą chcielibyśmy zrealizować coś, co w przyszłości da możliwości rozwojowe dla miasta. Tak naprawdę tych obszarów, które spełniała takie warunki w Polsce jest niewiele.

Ostatecznie radni przyjęli apel. 20 zagłosowało „za”, dwie osoby wstrzymały się od głosu. Nie było głosów przeciwnych. Poniżej znajdziecie apel.

APEL NR ………2021
RADY MIASTA ZIELONA GÓRA

z dnia …. października 2021 r.

w sprawie utworzenia strategicznego terenu inwestycyjnego
dedykowanego branży elektromobilności w Zielonej Górze.

Na podstawie § 25 ust. 1 pkt 1 uchwały nr XXIX/267/04 Rady Miasta Zielona Góra z dnia 31 sierpnia 2004 r. – Statutu Miasta Zielona Góra (Dz. Urz. Woj. Lubus. z 2013 r. poz. 745 z późn. zm.1)) Rada Miasta Zielona Góra przyjmuje apel następującej treści:

Szanowny Panie Premierze!

§ 1. Rada Miasta Zielona Góra zwraca się z apelem o objęcie ustawą z dnia 23 lipca 2021 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych ze specjalnym przeznaczeniem gruntów leśnych (Dz.U. poz. 1623) strategicznego obszaru inwestycyjnego w Zielonej Górze – Zielona Góra S3 – określonego w załączniku do apelu.
Ustawa tworzy ramy prawne do tworzenia innowacyjnych obszarów przemysłowych dedykowanych branży elektromobilności na obszarach predysponowanych pod względem infrastrukturalnym jednostek samorządów terytorialnych i na określonych zasadach formalnoprawnych.
Poświadczamy, iż ambitny projekt realizacji silnego ośrodka przemysłowego i centrum kompetencji w dziedzinie elektromobilności w Zielonej Górze jest projektem ponad podziałami politycznymi, realizowanym przy aprobacie społecznej, który przy swej skali oddziaływania ma na celu wzrost gospodarczy Polski oraz poprawę jakości bytu mieszkańców dużej części województwa lubuskiego.
Ustawa daje realną szansę trwałego rozwoju polskiej gospodarki, właśnie poprzez rozwój branży elektromobilności, która obecnie jest światowym megatrendem.
Upatrujemy również naszej szansy jako miasta w rozwoju przedsiębiorczości i edukacji powiązanej technologicznie i merytorycznie z tą branżą.
Oczywiście jesteśmy świadomi wyzwań prawnych, organizacyjnych, finansowych i inwestycyjnych stojących przed nami w związku z przygotowaniem takiego terenu inwestycyjnego.

§ 2. Wykonanie apelu powierza się Przewodniczącemu Rady Miasta Zielona Góra poprzez przekazanie Prezesowi Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 3. Apel wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uzasadnienie
Podstawa prawna apelu.
Zgodnie z § 25 ust. 1 pkt 1 Statutu Miasta Zielona Góra oprócz uchwał Rada może podejmować apele zawierające formalne, niewiążące wezwania adresatów do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania

Zamierzone cele apelu.
Objęcie ustawą z dnia 23 lipca 2021 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych ze specjalnym przeznaczeniem gruntów leśnych (Dz.U. poz. 1623) strategicznego obszaru inwestycyjnego w Zielonej Górze – Zielona Góra S3 – określonego w załączniku do apelu.

Określenie przewidywanych skutków proponowanych rozwiązań, m. in. społecznych, ekonomicznych, gospodarczych, organizacyjnych, prawnych
Ustawa, która weszła w życie 21 września 2021 r., stanowiąca o szczególnych rozwiązaniach związanych ze specjalnym przeznaczeniem gruntów leśnych wychodzi na wprost naszym oczekiwaniom. Niestety ze względu na obecny stan zagospodarowania gruntów inwestycyjnych będących w zasobach miasta realizacja tego celu jest niemożliwa. Jedyny infrastrukturalnie przygotowany teren inwestycyjny zlokalizowany na obszarze miasta pozostaje pomimo wielokrotnie podejmowanych prób, analiz we władaniu Lasów Państwowych.
Miasto Zielona Góra jest miastem o największym zalesieniu w Polsce (57% zalesienia), stąd każdorazowa decyzja o przygotowaniu obszaru inwestycyjnego wymagał decyzji o przeznaczeniu danego obszaru na cele nieleśne. Rozpatrywany obszar inwestycyjny pod względem prowadzonej gospodarki leśnej ma coraz mniejsze znaczenie, znajduje się on bowiem w części ściśle zurbanizowanej, przez którą przechodzą jedne z głównych arterii komunikacyjnych miasta oraz infrastruktura techniczna co w naszym przekonaniu znacznie utrudnia racjonalne gospodarowanie. Dodatkowo drzewostan ze względu na swój wiek osiągnął stan niskiej produktywności tlenu i w związku z tym podlegałby programowej wycince. Planowany obszar nie jest prawnie chroniony programem Natura 2000.
W Studium Uwarunkowań i Rozwoju Miasta Zielona Góra obszar ten ma przeznaczenie produkcyjno-usługowe. Przeprowadzone w toku prac przygotowawczych szeroko zakrojone i wykonane przez firmy zewnętrzne analizy wykazały społeczne przyzwolenie na realizację naszego celu. Nowy obszar inwestycyjny składałby się dwóch kompleksów o powierzchni 65 i 230 ha. Przy czym ten o pow. 65 ha zostałby przeznaczony na rozwój Europejskiego Centrum Elektromobilności, a obszar 230 ha na dalszy rozwój firmy związanych z elektromobilnością. Bliskość granicy z RFN i powstające tam fabryk pojazdów elektrycznych (GigaFabryka TESLA 150 km) powoduję duże zainteresowanie podwykonawców obszarem inwestycyjnym w okolicach Zielonej Góry. Inwestorzy oczekują rozwiązań , które umożliwią im zakup gruntów inwestycyjnych, dostęp do wysokospecjalistycznej kadry Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz dobrej infrastruktury mieszkaniowej.
Jako samorząd mamy również swój indywidulany wkład w rozwój elektromobilności. Jesteśmy jednym z pierwszych miast Unii Europejskiej, w których komunikacja miejska bazuje na transporcie elektrycznym. Zamierzamy współfinansować utworzenie i funkcjonowanie powyższego inkubatora elektromobilności. Dostrzegając realne potrzeby i szanse rozwoju edukacji i lokalnego rynku pracy włączyliśmy się w projekt realizacji Europejskiego Centrum Elektromobilności (ECE). Centrum to integruje wszystkich lokalnych aktorów rynku elektromobilności. To w ECE ma powstawać i być propagowana wiedza, mają się rozwijać firmy z branży. W ramach ECE mają m.in. powstać pierwsze w Europie Technikum Elektromobilności i Wydział Elektromobilności na Uniwersytecie Zielonogórskim, na których maja być kształcone przyszłe kadry dla gospodarki przy uwzględnieniu jej bieżących potrzeb i trendów. Jako samorząd poza współuczestnictwem finansowym w realizacji tego ambitnego projektu próbujemy zabezpieczyć pod wyższe cele statutowe ECE infrastrukturę techniczną, w tym zagwarantować teren inwestycyjny. Biorąc pod uwagę rangę partnerów projektu ECE wierzymy, że poprzez nasze polskie firmy i instytucje mamy realną szansę oddziaływać na globalny rynek elektromobilności tworząc polskie produkty przyszłości.
Władze Miasta zawsze sprzyjają rozwojowi przedsiębiorczości, współtworząc akademickie inkubatory przedsiębiorczości, to miejskie inkubatory przedsiębiorczości, a w końcu obszary inwestycyjne. Obecnie na terenie miasta funkcjonują dwa takie obszary aktywności gospodarczej – Strefa Aktywności Gospodarczej oraz Lubuski Park Przemysłowo-Technologiczny. Na obu tych obszarach o łącznej powierzchni ok. 300 ha udało się zlokalizować ok. 40 przedsiębiorców tworzących ok. 7 000 miejsc pracy.
Wśród firm prowadzących działalność produkcyjną dominuje branża elektryczna, motoryzacyjna, szczególnie dynamicznie rozwijają się firmy z branży elektromobilności.
Nasz sztandarowy przedstawiciel tej branży – firma Ekoeneregetyka-Polska S.A. już od ponad 11 lat z sukcesem prowadzi działalność będąc prekursorem w tej branży. Firma jest obecnie jednym z czołowych dostawców stacji szybkiego ładowania dla pojazdów elektrycznych i prowadzi szeroko zakrojone projekty B+R służące dalszemu rozwojowi tej dziedziny gospodarki. Pozycja rynkowa pozwala im zarówno kreować standardy technologiczne i jakościowe, jak i dostrzegać nieeksploatowane dotychczas, bądź zupełnie nowe obszary gospodarki. Wśród nowych zagadnień będących w obszarze zainteresowania tej firmy są prace nad technologiami wodorowymi i magazynami energii. Twórcom firmy przyświeca cel utworzenia pełnego łańcucha dostaw dla tego rynku, tzn. od wytworzenia energii, poprzez jej dystrybucję aż do krańcowych odbiorców usług i produktów, głównie kierowców aut elektrycznych ale też i nieświadomych odbiorców – mieszkańców poprzez niższą emisja dźwięku, spalin, propagowanie rozwiązań eko i zdrowego trybu życia – właściciele firmy byli również założycielami pierwszej w Polsce korporacji taksówkarskiej opartej wyłącznie na pojazdach elektrycznych, a także prywatnego przedszkola o profilu językowo-ekologicznym. Ilość zrealizowanych przez tą firmę projektów, zamówień, zdobyte tytuły i wyróżnienia poświadczają, iż firmy z naszego miasta i regionu są w stanie konkurować o zamówienia z najlepszymi w branży i zdobywać branżowe laury. Zakłady produkcyjne tej firmy wizytował Pan Premier osobiście zgłaszając swoją gotowość do dalszego wspierania rozwoju firm związanych z elektromobilnością.
Dobrze prosperujące przedsiębiorstwa z tej branży i chęć kooperacji z nimi podwykonawców oraz odbiorców usług i produktów stały podstawą do utworzenia Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności z siedzibą w Zielonej Górze. Izba skupia twórców ale i odbiorców rynku elektromobilności i koncentruje się na rozwoju rynku poprzez realizację projektów mających na celu głównie promocję elektromobilności i szerzenie dobrych praktyk w tym zakresie. Izba bierze czynny udział w posiedzeniach Komisji Sejmowych relacjonując, oceniając i współtworząc podstawy prawne dla rozwoju rynku, organizuje wydarzenia i eventy związane z branżą, szkoli i edukuje w tym zakresie, tworzy także partnerstwa ponad regionalne i ponad krajowe redystrybuując wiedzę i polską myśl techniczną w innych obszarach geograficznych. Obecnie pod patronatem Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności powstaje w Zielonej Górze pierwszy w Polsce Inkubator Przedsiębiorczości dedykowany elektromobilności. Zainteresowane firmy z branży będą w nim prowadzić swoją działalność gospodarczą w oparciu o dedykowaną infrastrukturę i przy wsparciu już funkcjonujących w Zielonej Górze jednostek naukowo-badawczych i tematycznych centrów B+R.
Wszyscy zaangażowani w projekty powiązane z branżą elektromobilności zgodnie postrzegamy tą branżę jako swego rodzaju interdyscyplinarną dziedzinę, która łączy nie tylko wiele nauk, ale także całe spectrum działalności gospodarczych, zarówno tych stricte produkcyjnych, jak i usługowych. Dalszy rozwój tej branży w ujęciu regionalnym, to niewątpliwie szansa na rozwój gospodarczy państwa, regionu, a przede wszystkim miasta. Dlatego jako samorząd lokalny chcielibyśmy stworzyć takie warunki rozwoju gospodarczego obecnie już funkcjonującym i przyszłym podmiotom aby te szansę umiejętnie wykorzystać.

Określenie skutków proponowanych rozwiązań po połączeniu Miasta z Gminą.
Nie dotyczy.

Określenie skutków finansowych oraz źródeł ich pokrycia*.
Podjęcie apelu nie rodzi skutków finansowych.

Opinie uprawnionych podmiotów**.
Niewymagane.

PODZIEL SIĘ

Skomentuj

Please enter your comment!
Please enter your name here