Nie musimy już iść do urzędu żeby się zameldować

0
596
Prezydent ogłosił nabór

Żeby się zameldować nie musimy już iść do Urzędu Miasta przy ul. Podgórnej. Teraz wszystkie formalności możemy załatwić będąc w domu, przy założeniu, że mamy internet.

Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło e- usługę, dzięki której będzie można zameldować się zarówno na okres czasowy, jak i stały.  E-meldunek umożliwia też przemeldowanie, a także zameldowanie/przemeldowanie niepełnoletniego dziecka oraz – jako pełnomocnik – innej osoby.

Meldunek Zielona Góra. Jak się zameldować przez internet?

Najpierw w wyszukiwarce wybieramy stronę www.obywatel.gov.pl. Tutaj wybieramy interesującą nas usługę (meldunek). Następnie musimy potwierdzić swoją tożsamość profilem Zaufanym (eGO). Profil zaufany to bezpłatna metoda potwierdzania tożsamości obywatela w systemach elektronicznej administracji. Profil zaufany działa jak odręczny podpis. Możesz dzięki niemu wysyłać przez internet dokumenty i wnioski do różnych urzędów (np. wnieść podanie, odwołanie, skargę).

Kiedy uda nam się już zweryfikować naszą tożsamość wybieramy opcję dotyczącą meldunku: zameldowanie na pobyt stały lub czasowy, zameldowanie dziecka, czy może skorzystanie z pełnomocnictwa do zameldowania innej osoby. Jeśli meldujemy siebie, dane same się uzupełnią, ale jeśli działamy jako pełnomocnik, musimy dysponować upoważnieniem.

Warto pamiętać o przygotowaniu odpowiednich dokumentów. W przypadku meldunku, w zależności od wybranej opcji, przydać się mogą m.in. skany pełnomocnictw, skany dokumentów potwierdzających tytuł prawny do lokalu, oświadczenia właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu, potwierdzające pobyt w lokalu.

Jeśli uzupełnimy stosowne informacje, wówczas wysyłamy wniosek online do właściwego miejscowo urzędu. Jśli dołączyłeś wszystkie potrzebne dokumenty — urzędnik zamelduje cię od razu po otrzymaniu twojego zgłoszenia. Jeśli dołączyłeś do formularza odwzorowania cyfrowe dokumentów — urzędnik może poprosić cię o ich oryginały i zamelduje cię dopiero po wyjaśnieniu wszystkich wątpliwości. Usługa jest bezpłatna. Bezpłatnie zostanie również wydane zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały, które urząd wyda bez konieczności wnioskowania.

Płatne z kolei jest zaświadczenie o zameldowaniu czasowym. Zapłacimy za nie 17 zł. Zaświadczenie możemy odebrać na kilka sposobów: w urzędzie, otrzymując list, albo może zostać przesłane na skrzynkę ePUAP – wersja elektroniczna.

O tym warto pamiętać mieszkając w Polsce

  • jeśli mieszkasz pod konkretnym adresem i chcesz tam mieszkać na stałe — zamelduj się na pobyt stały,
  • jeśli tymczasowo mieszkasz pod innym adresem niż adres twojego stałego zameldowania i chcesz tam mieszkać dłużej niż trzy miesiące  — zamelduj się na pobyt czasowy,
  • jeśli jesteś Polakiem zamelduj się najpóźniej w 30. dniu od przybycia,
  • jeśli jesteś obywatelem państwa członkowskiego UE lub Islandii, Norwegii, Liechtensteinu, Szwajcarii lub członkiem rodziny takiego cudzoziemca zamelduj się najpóźniej w 30. dniu od przybycia,
  • jeśli jesteś obywatelem innego kraju, niż te wymienione powyżej zamelduj się najpóźniej w 4. dniu od przybycia.

PODZIEL SIĘ

Skomentuj

Please enter your comment!
Please enter your name here