Badania wykazały, że ABS zmniejsza śmiertelne wypadki motocyklowe o 22 procent

0
91
Samochód zdjęcie utworzone przez azerbaijan_stockers - pl.freepik.com

Badanie branży ubezpieczeniowej, które porównało te same modele motocykli zarówno z hamulcami przeciwblokującymi, jak i bez nich, wykazało, że ABS zmniejszył liczbę śmiertelnych wypadków o 22 procent.

Badanie przeprowadzone przez Erica R. Teoh i wydane przez Insurance Institute for Highway Safety jest w rzeczywistości trzecim tego rodzaju przez tego samego badacza. Poprzednie dwa badania, w 2011 i 2013, wykazały jeszcze większą redukcję wypadków z powodu ABS. Najważniejsze przesłanie, że ABS redukuje śmiertelne wypadki, nie różni się jednak znacząco.

Rzućmy okiem na to, jak przeprowadzono badanie, co znaleziono i kilka pytań, które należy zadać.

ABS i wypadki motocyklowe

W badaniu wykorzystano dane z lat 2003-2019 z systemu raportowania Fatality Analysis (FARS) prowadzonego przez National Highway Traffic Safety Administration. FARS śledzi śmiertelne wypadki na drogach publicznych. W badaniu tym Teoh zidentyfikował 65 modeli motocykli, które były sprzedawane z opcjonalnym ABS, a następnie porównał liczbę śmiertelnych wypadków wśród motocykli z ABS i bez ABS tego samego modelu. Rowery wyposażone w ABS zostały zidentyfikowane na podstawie ich VINs.

Proste porównanie awarii przez ABS i nie-ABS motocykli nieuchronnie oznaczałoby porównanie różnych rodzajów motocykli i rodzajów jazdy. Porównując te same modele, z ABS i bez, badanie wyeliminowało te potencjalne zniekształcenia.

Podsumowując: badanie wykazało 5,7 śmiertelnych wypadków na 10 000 zarejestrowanych pojazdów (liczba pojazdów i liczba lat na drodze) dla motocykli z ABS i 7,4 na 10 000 dla osób bez ABS.

Motocykle używane z systemem ABS są dostępne na motomoxy

Pewne ograniczenia i wady

Są granice tego, czego możemy się nauczyć z takich badań, i warto rzucić okiem na niektóre z nich.

Po pierwsze, populacja motocykli, które można kupić z ABS lub bez, nie jest reprezentatywna dla całkowitej populacji motocykli na drogach USA. Na przykład krążowniki i standardy są bardzo niedostatecznie reprezentowane w tej próbce.

Teoretyzowano również, że kierowcy, którzy płacą więcej, aby uzyskać ABS, są bardziej świadomi bezpieczeństwa, a zatem i tak mniej podatni na awarie. Z drugiej strony, badanie kierowców samochodów wykazało, że niektórzy kierowcy podejmują większe ryzyko, ponieważ ABS i inne pomoce, takie jak kontrola stabilności, dają im większe poczucie bezpieczeństwa. W badaniu Teoh przeanalizowano inne czynniki ryzyka odnotowane w raportach i nie stwierdzono żadnej znaczącej różnicy między jeźdźcami z ABS i bez ABS, z wyjątkiem tego, że prędkość była nieco bardziej prawdopodobna jako czynnik śmiertelnych wypadków wśród jeźdźców bez ABS.

Ponadto, korzystając z FARS, badanie to bada tylko awarie, w których ktoś zginął. Ten sam poziom kontroli nie dotyczy wielu innych wypadków motocyklowych, które nie wiążą się ze śmiercią, a te incydenty mogą potencjalnie opowiedzieć nam nieco inną historię.

Wreszcie, warto zauważyć, że IIHS obsługuje obowiązkowe ABS i, w bardziej odległej przeszłości, zajął kilka kontrowersyjnych stanowisk dotyczących motocykli wydajności. Badanie niekoniecznie jest wadliwe tylko dlatego, że podmiot finansujący je ma plan, ale sprawiedliwie jest to wziąć pod uwagę.

Do czego tak naprawdę służy ABS

Wiem, że teraz ktoś już pisze w komentarzach, mówiąc coś w stylu ” jeżdżę 40 lat bez ABS i nie potrzebuję żadnej elektronicznej niani „lub” naucz się hamować w prawo i używać prawej ręki, to twój ABS!”

Ale ABS nie jest tylko dla ludzi, którzy nie mają dobrej techniki hamowania. To na ten czas, kiedy wracasz do domu po zmroku i nie widzisz piasku, ani rozlanego oleju napędowego na drodze. To dla tego nieoczekiwanego scenariusza zatrzymania paniki, który wymaga doskonałej techniki hamowania od nie zawsze doskonałego człowieka.

Jak ja, na przykład. Trzynaście lat temu, wczesnym zimnym kwietniowym porankiem, właśnie wyszedłem z domu i jechałem do pracy na ulicy miasta, kiedy kobieta w samochodzie zatrzymała się przede mną, aby spieszyć się do McDonald ’ s drive-through na śniadanie. Zimne opony, niespodziewane zagrożenie, Wstaw dodatkowe wymówki tutaj. Efekt końcowy był taki, że zablokowałem przód i schodziłem w dół.

Żadnych obrażeń. Minimalne uszkodzenia. Ale ABS by temu zapobiegł. Doskonała technika hamowania również by temu zapobiegła, a technika, której użyłem, mogła być idealna w ciepłe i słoneczne popołudnie. Ale to nie było w tym momencie w chłodny poranek. Coś do przemyślenia.

PODZIEL SIĘ

Skomentuj

Please enter your comment!
Please enter your name here